Veelgestelde vragen

Voor de twijfelaars

Veelgestelde vragen

Over Toon

  • Hoe werkt Toon precies?

    Tijdens de installatie wordt er in de meterkast een meteradapter geïnstalleerd en gekoppeld aan de gas- en stroommeter. Deze meteradapter registreert de verbruiksgegevens en stuurt deze draadloos door naar Toon, waar je deze gegevens kunt bekijken in overzichtelijke grafieken. Toon in combinatie met een energiecontract van Eneco kan verbruik koppelen (middels WiFi) aan je persoonlijke tarieven voor gas- en stroom om je inzicht te geven in je energiekosten. Hierdoor kan Toon je ook laten zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van het door Eneco ingeschatte verbruik. Toon zonder energiecontract van Eneco laat een gemiddelde gezien, je kosten worden dan getoond tegen de gemiddelde marktprijs voor stroom en gas. Toon kan namelijk geen koppeling maken met je contract. Je ontvangt ook geen automatische meldingen als je meer verbruikt dan ingeschat, omdat wij je termijnbedrag niet weten. Van alle andere voordelen van Toon profiteer je wel.

  • Apparaten op afstand bedienen met Toon?

    Vanaf iedere locatie bedien je simpel jouw apparaten, verwarming en verlichting via de Toon-app op je tablet of smartphone. Vast op de snelweg, in de trein of nog op de fiets naar huis? Zet alvast de verwarming of verlichting aan.

    Licht op afstand bedienen
    Bijvoorbeeld met de slimme lampen van Philips, hiermee bepaal je de sfeer in huis. In een handomdraai creëer je een warme en sfeervol interieur, in mooie kleurtonen. De Philips Hue-verlichting bedien je op afstand met je smartphone of tablet. Wil je nog even wachten met Philips Hue-verlichting? Geen probleem! Met slimme stekkers zet je ook jouw lampen op afstand aan of uit.

    Slimme Stekkers aansluiten op Toon
    Bedien met slimme stekkers je verlichting en apparaten op afstand. Van de apparaten die op slimme stekkers aangesloten zijn zie je via de Toon-app op jouw smartphone en tablet direct het energieverbruik. Zo ontdek je gelijk de energieslurpers. Vergeten om de verlichting uit te schakelen voor je de deur achter je dicht sloeg? Met de Toon-app schakel je met één simpele handeling de verlichting uit.

    Rookmelder op Toon
    Toon waakt over je veiligheid en ontneemt je zorgen met een slimme rookmelder. Je koppelt een slimme rookmelder aan Toon en op het moment dat er rook in huis ontstaat krijg je automatisch een melding op je smartphone. Toon waarschuwt jou ook als de batterijen vervangen moeten worden.

    Zonnepanelen op Toon
    Toon laat je het verbruik en de opwek van je zonnepanelen in één aantrekkelijk overzicht in kWh en euro's zien. Je berekent gemakkelijk het rendement van je zonnepanelen. De stroom die je na gebruik overhoudt, lever je terug aan het net. Je ziet met Toon per uur, dag, week, maand en per jaar wat je verbruik is. Je betaalt eenmalig € 99,95 voor de uitbreiding Zon op Toon. Heb je meer dan 18 zonnepanelen dan betaal je eenmalig € 199,95. Zon op Toon kan alleen in combinatie met een energiecontract van Eneco.

  • Waar is Toon te koop?

    Op eneco.nl/toon kun je Toon bestellen. Je kunt Toon ook telefonisch bestellen via 0800 - 0062 (gebruikelijke belkosten) op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. Toon is ook verkrijgbaar via bol.com, Coolblue.nl, wehkamp.nl, Karwei.nl of in Karwei filialen.


(vervolg)
  • Is Toon ook in andere uitvoeringen verkrijgbaar?

    Nee, Toon is alleen verkrijgbaar in deze uitvoering, in de kleur mat wit.

  • Wat kan ik allemaal met de Toon-app op Tablet en smartphone?

    Met de gratis app is Toon nu vanaf iedere plek in huis te bedienen. Hierdoor kun je nog gemakkelijker je Toon bedienen en je energieverbruik real-time bekijken. Bovendien beschikt de Toon-app op tablet over nóg meer functies.

    1. 1. Thermostaat - Bedien je thermostaat vanaf de bank
      Alle vertrouwde functies zijn aanwezig binnen de Toon-app op tablet. Bedien met gemak je thermostaat vanaf de bank!
    2. 2. Homescherm - Alle relevante informatie bij de hand
      Met de Toon-app op tablet heb je in één oogopslag alle relevante informatie bij de hand. Dit kun je persoonlijk maken door in de app tegeltjes toe te voegen of te verwijderen.
    3. 3. Gebruiksgrafieken – Nu nog meer inzicht
      De vernieuwde gebruiksgrafieken geven nu nog meer inzicht. Bekijk je grafieken in nóg meer detail.
    4. 4. Vergelijkfunctie – Vergelijk je energieprofiel
      Wil je weten hoe je ervoor staat met je energieverbruik? Vergelijk je energieprofiel met andere Toon-gebruikers of vrienden. Voeg hier gemakkelijk nieuwe vrienden aan toe.
    5. 5. Sluipverbruik – Ontdek je sluipverbruik
      Ontdek met de Toon-app op tablet of je apparaten hebt die onnodig stroom verbruiken en hoe je dit kunt tegengaan.
  • Hoe duurzaam is Toon zelf?

    Op jaarbasis verbruikt Toon minder dan 50kWh, dit is zo'n € 11 per jaar. Er is veel aandacht besteed aan het zo zuinig mogelijk maken van Toon. Zo gaat de display automatisch in de dimstand. In de standen 'slapen' en 'weg' gaat hij zelfs helemaal op zwart. Je kunt zelf instellen wanneer Toon in de dimstand gaat. Ook kun je de verlichtingssterkte aanpassen om energie te besparen.

  • Wat maakt Toon onderscheidend t.o.v. andere slimme thermostaten?

    Toon geeft inzicht op de plaats en op het moment dat het relevant is. Namelijk in de huiskamer wanneer je met je verwarming bezig bent. Verwarming zorgt voor bijna de helft van je energiekosten. Door de thermostaatfunctie kun je direct invloed uitoefenen op deze kosten.

  • Welke afmetingen heeft Toon?

    Toon heeft een 7 inch scherm en meet 12 bij 19 cm. Dit is vergelijkbaar met een digitaal fotolijstje of iets kleiner dan een A5 papierformaat.

  • Krijg ik garantie op Toon en op de installatie van Toon?

    Ja, je ontvangt 12 maanden garantie op Toon en 2 maanden garantie op de installatie.

  • Kan ik Toon nog annuleren nadat ik heb besteld?

    Ja, je kunt Toon en het abonnement binnen 14 dagen na installatie kosteloos annuleren. Je kunt dit o.a. doen via 0900 - 235 3632 (je betaalt je gebruikelijke belkosten) of door het ‘modelformulier voor annulering’ te gebruiken. Dit formulier is bijgesloten bij de bevestiging van het contract of te downloaden op eneco.nl/annuleren. Een Eneco-monteur komt Toon dan kosteloos bij je ophalen.

  • Is mijn privacy gewaarborgd met Toon? 

    Ja, je privacy is gewaarborgd. Je verbruiksgegevens zie je alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:

    • Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant
    • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis  
    • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en je kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.

    Bekijk de privacyverklaring van Toon.

  • Is veiligheid gewaarborgd met Toon?

    Eneco besteedt veel aandacht aan de veiligheid van Toon. Zo wordt de software regelmatig getest door een gerenommeerd IT Security bedrijf. Deze professionele hackers beoordelen de Toon als voldoende veilig. We kennen geen voorbeelden of meldingen van gehackte Toons.

Toon alle vragen

Kosten van Toon

  • Wat kost Toon?

    Bij een 4-jarig contract bij Eneco ontvang je Toon. Bestel je Toon los dan betaal je eenmalig € 200 voor de aanschaf van Toon en € 75 voor de installatie door een erkend Eneco-monteur. Je betaalt voor het Toon-abonnement € 3,50 per maand. Dit abonnement zorgt ervoor dat je altijd persoonlijk en actueel inzicht hebt.

    Toon geeft je inzicht in je energieverbruik en -kosten, zodat je weet waarop te besparen valt. Uit onderzoek blijkt dat door deze inzichten in je verbruik wel 10% op je energiekosten kunt besparen. Voor een gemiddeld huishouden* betekent dit een besparing op de energiekosten van € 130 per jaar.

    *Een gemiddeld huishouden verbruikt 3.100 kWh stroom en 1.400 m3 gas per jaar.

  • Is Toon mijn eigendom of huur ik hem van Eneco?

    Kies je voor Toon kijk dan goed welk aanbod bij je past. Bij een energiecontract van Eneco ontvang je Toon tegen een lager bedrag dan dat je Toon los koopt. Koop je Toon los dan betaal je eenmalig € 200. Toon eenmaal ontvangen, dan is het jouw eigendom.

  • Kan ik Toon ook in termijnen betalen?

    Nee, je kunt Toon niet in termijnen betalen. De kosten voor Toon betaal je via een eenmalige factuur. De abonnementskosten van Toon betaal je maandelijks.

    Als je een energiecontract hebt bij Eneco, worden de abonnementskosten opgenomen in je termijnbedrag.

Is mijn huis geschikt voor Toon?

  • Werkt Toon met alle soorten cv-ketels?

    Ja, Toon is in principe geschikt voor alle combi cv-ketels, voor zowel aan-uit als modulerende cv-ketels, mits deze laatste werken volgens OpenTherm.

    Toon is OpenTherm gecertificeerd en werkt met OpenTherm cv-ketels. OpenTherm is een standaard communicatieprotocol voor moduleren, als het ware de taal waarmee twee modulerende toestellen met elkaar praten. Dit betekent dat OpenTherm producten, waaronder ook cv-ketels en thermostaten, van verschillende merken onderling met elkaar samen kunnen werken.

  • Werkt Toon ook met stadswarmte?

    Afgelopen jaar is gebleken dat er moeilijk vooraf ingeschat kan worden of een woning met stadswarmte geschikt is voor Toon. Hierdoor zijn er teveel klanten achteraf teleurgesteld omdat Toon toch niet geïnstalleerd kon worden. Daarom is er voor nu besloten te stoppen met de verkoop van Toon & Warmte. Er wordt hard gewerkt aan een juiste oplossing. Warmte klanten die Toon hebben blijven volledig ondersteund en ontvangen alle updates. Als Toon eenmaal is geïnstalleerd werkt het volledig naar tevredenheid.

  • Is Toon bruikbaar op alle bestaande gas- en energiemeters?

    Toon is geschikt voor de meeste energiemeters, zowel analoge als slimme meters. Er zijn een aantal uitzonderlijke meters waarbij het niet mogelijk is Toon te gebruiken. Voordat je Toon aanschaft kun je hier controleren of je huis al geschikt is voor Toon.


(vervolg)
  • Waarom heb ik een stopcontact nodig in mijn meterkast en bij mijn cv-ketel?

    In de meterkast wordt een meteradapter geïnstalleerd. De meteradapter moet in een stopcontact binnen twee meter van de gas- en elektriciteitsmeter worden geplaatst. Ook de ketelmodule moet in een stopcontact, hiermee krijgt Toon stroom. Als deze niet aanwezig is, kan de Eneco-monteur kosteloos een stopcontact installeren. Je kunt dit uiteraard ook zelf verzorgen. Doe dit wel vóór installatie.

  • Waarom heb ik WiFi nodig om Toon te kunnen gebruiken?

    Doordat Toon via WiFi aan internet is verbonden, kan Eneco dit verbruik koppelen aan je persoonlijke tarieven voor gas- en stroom om je inzicht te geven in je energiekosten. Hierdoor kan Toon je ook laten zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van het door Eneco ingeschatte verbruik. Daarnaast zorgt WiFi ervoor dat je gebruik kunt maken van allerlei andere functies op Toon, zoals het vergelijken met vrienden, de koppeling met Toon op Tablet en Toon op Afstand en weers- en verkeersinformatie.

  • Ik heb een huurwoning. Kan ik Toon bestellen?

    Ja, ook als je een huurwoning hebt, kun je Toon kopen. Om Toon te kunnen plaatsen, moet je wel toestemming hebben om je huidige thermostaat te vervangen. Mensen die huren bij een woningbouwcorporatie mogen hun thermostaat niet zelfstandig (laten) vervangen. Check bij je verhuurder of woningbouwcorporatie of je je thermostaat mag vervangen.

  • Kan Toon ook in combinatie met vloerverwarming?

    Ja, Toon kan de vloerverwarming aansturen. De vloerverwarming moet zijn aangesloten op de cv-ketel. De monteur zal bij de installatie van Toon je situatie beoordelen op geschiktheid.

  • Kan Toon verschillende ruimtes onafhankelijk van elkaar aansturen?

    Dit is helaas niet mogelijk. Toon wordt namelijk direct op de cv-ketel wordt aangesloten en kan daarom alleen communiceren met de cv-ketel. Heb je een zone-regeling in de woning, dan maak je gebruik van een tussenregelaar. Toon kan niet communiceren met deze tussenregelaar en kan dus niet de verschillende zones onafhankelijk van elkaar aansturen.

  • Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijvoorbeeld zonnepanelen?

    Als je zonnepanelen hebt én een energiecontract bij Eneco, dan werkt Toon ook. Je hebt hiervoor wel de uitbreiding Zon op Toon nodig. Kijk hier voor meer informatie!

    Heb je wel Toon maar geen energiecontract bij Eneco? Dan kan Toon nog niet je stroomverbruik op de juiste manier registreren. Momenteel zijn we druk bezig met het ontwikkelen van deze functie.

Toon alle vragen

Toon en slimme meter

  • Hoeveel kost de plaatsing van de slimme meter?

    De installatie van een slimme meter kost € 72,60 (incl. btw). Als bij de installatie blijkt dat je een nieuwe slimme meter nodig hebt om gebruik te kunnen maken van Toon, dan vergoedt Eneco deze kosten. Ook regelt Eneco de aanvraag van deze slimme meter. Je Toon wordt wel alvast geïnstalleerd, maar je kunt dan nog niet meteen van alle diensten gebruikmaken. Je kunt je verwarming uiteraard gewoon bedienen, maar je hebt nog geen inzicht in je verbruik en kosten.

  • Wat mag ik verwachten als Eneco een slimme meter voor mij heeft aangevraagd?

    Het kan zijn dat de monteur tijdens de Toon-installatie constateert dat er slimme meters aangevraagd moeten worden bij de netbeheerder. Wij regelen dit voor jou en de installatiekosten van je slimme meters (t.w.v. € 72,60) worden door ons vergoed. Het abonnement op Toon, voor de inzicht- en adviesdiensten, ga je pas betalen nadat de slimme meters zijn geïnstalleerd.

    Installatie-afspraak slimme meters
    De netbeheerder neemt contact met je op voor het maken van een installatieafspraak van je slimme meters. Vaak vindt installatie binnen zes weken plaats. Wettelijk gezien moet dit binnen 12 weken plaatsvinden.

Installatie van Toon

  • Wat kost de installatie van Toon?

    De installatie van Toon kost € 75 en wordt uitgevoerd door een erkend Eneco-monteur.

  • Hoe lang duurt het voordat ik Toon geleverd krijg?

    Heb je gekozen voor Toon, dan wordt er binnen een week na ontvangst van de welkomstbrief een installatieafspraak met je gemaakt. Word je meteen klant van Eneco, dan duurt het iets langer. Je hebt dan namelijk een bedenktijd van 14 dagen op je energiecontract.

    Voor al jouw vragen over de duur van de installatie kijk en de installatie zelf kijk je op bestelling en installatie van Toon.

  • Hoe lang duurt de installatie van Toon?

    De installatie van Toon duurt ongeveer een uur en vindt plaats op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.

    In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat Toon niet geplaatst kan worden. De Eneco-monteur zal dit met je bespreken.


(vervolg)
Toon alle vragen

Hangt Toon al aan de muur maar heb je een vraag over het gebruik van Toon? Ga dan naar de veelgestelde vragen voor Toon-gebruikers.

Of liever samen je vraag oplossen?

Bellen

0800-0062 (gratis)

Op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur.

Stel direct je vraag aan de juiste expert via ons mailformulier.

Vraag stellen

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum