Met een slimme meter

  • Hoef je geen meterstanden door te geven
  • Wordt je jaarnota nauwkeuriger
  • Kan Eneco je meer inzicht geven in je energieverbruik. En je helpen om energie te besparen.

Bekijk de mogelijkheden

Wat is een slimme meter?

De slimme meter is een digitale energiemeter die op afstand door netbeheerders kan worden uitgelezen. De netbeheerder geeft elke twee maanden je slimme meterstanden door aan Eneco. Meterstanden doorgeven is daarmee verleden tijd. Op basis van de gegevens uit je slimme meters kan Eneco je inzicht geven in je energieverbruik. Dat helpt je om energie te besparen. Hieronder zie je welke mogelijkheden er nu al zijn.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

Tussen 2015 en 2020 bieden de netbeheerders alle huishoudens in Nederland gratis slimme meters aan. Zij doen dit per wijk. Je krijgt vanzelf bericht van je netbeheerder als jouw wijk aan de beurt is. Zelf hoef je dus niets te doen. Benieuwd hoe lang je nog moet wachten? Bekijk dan het planningsoverzicht op de website van jouw netbeheerder.

Wil je al eerder een slimme meter, vraag deze dan aan via jouw netbeheerder. Je betaalt dan eenmalig € 60,- (exclusief btw) voor de complete meetinrichting (elektriciteits- en gasmeter).

Hoe zit het met mijn privacy?

Inzicht in je energieverbruik

Jouw verbruiks- en kostenoverzicht

Met een slimme meter ontvang je automatisch elke twee maanden een overzicht van je energieverbruik en de (indicatieve) kosten van dit verbruik.

Dagelijks inzicht via Mijn Eneco

Via de Mijn Eneco app krijg je dagelijks inzicht in je energieverbruik en zie je met Tussenstand of je jaarnota hoger of lager uitvalt dan vooraf is ingeschat. Op basis hiervan bekijk of wijzig je gemakkelijk je termijnbedrag zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

Meer over de Mijn Eneco App

Toon thermostaat

Toon en slimme meters

Heeft de Toon monteur tijdens de Toon installatie slimme meters voor je aangevraagd? Kom alles te weten over het aanvraagproces en de installatie van de slimme meters die jouw netbeheerder gaat uitvoeren.

Meer over Toon en slimme meters

Veelgestelde vragen

  • Waarom krijgt iedereen een slimme meter?

    De belangrijkste reden voor het invoeren van de slimme meters heeft te maken met onze toekomst. Steeds meer mensen wekken zelf hun energie op bijvoorbeeld met zonnepanelen. Bovendien gaan we met elkaar steeds meer duurzame energie gebruiken. Dat vraagt om een andere inrichting van de energienetten en van de meters.

    Via slimme meters hebben jij en je energieleverancier beter inzicht in het energieverbruik. Daardoor kunnen we bewuster kunnen omgaan met energie en vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Met de slimme meter zetten we dus met elkaar een stap naar een duurzame toekomst.

  • Heb je een elektriciteitsmeter in combinatie met stadswarmte en wil je een slimme meter?

    Heb je een elektriciteitsmeter in combinatie met stadswarmte? Dan is een slimme meter mogelijk en betaal je € 56,-, exclusief btw. Na je aanvraag wordt de meter binnen drie maanden geplaatst, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is.

  • Hoe zit het met de privacy van klantgegevens?

    De wet waarborgt je privacy als slimmemeterklant. In de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Gedragscode Leveranciers Slimme Meters staat hoe leveranciers moeten omgaan met de slimme meter en de verkregen data. Met je toestemming kan er overige dienstverlening worden aangeboden. Gegevens mogen bijvoorbeeld alleen worden uitgelezen door je energieleverancier voor het uitvoeren van bedrijfsprocessen en wettelijke verplichtingen zoals een jaarnota (een keer per jaar), tweemaandelijkse overzichten (zes keer per jaar) en bij een switch van leverancier of verhuizing.

    Het slimmemetersysteem is daarbij uitgebreid getest en zo goed mogelijk beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). De meterstanden die voor de netbeheerder zichtbaar zijn, worden zo goed mogelijk beveiligd. Zo voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen. De netbeheerders hebben uitgebreide maatregelen genomen om de netten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Zo kunnen onbevoegden niet bij je gegevens.

  • Hoe kan ik gaan besparen met een slimme meter?

    De slimme meter zelf bespaart geen energie. De meter geeft je meer inzicht in je verbruik en met dat inzicht kun je makkelijker energie besparen. Enige tijd nadat je van de netbeheerder een slimme meter hebt gekregen, ontvang je automatisch het Verbruiks- en kostenoverzicht. Dit overzicht krijg je elke twee maanden.

    Wil je frequenter inzicht in je verbruik? Dat kan met verschillende diensten. Voor deze diensten heeft Eneco wel je toestemming nodig om de meter vaker uit te lezen. Met deze inzichtdiensten wil Eneco je helpen om je energieverbruik op de voet te volgen, verrassingen op je jaarnota te voorkomen en te besparen op je energiekosten.

Of liever samen je vraag oplossen

Eneco Phone

Bellen

0900 - 0201 

(€ 0,45 per gesprek + je gebruikelijke belkosten), bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur. 

De afgelopen week was de wachttijd gemiddeld 2 minuten. Bekijk antwoorden op de meest gestelde vragen over je termijnbedrag, de jaarnota en het doorgeven van meterstanden.

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum