De slimme meter bij EenVandaag



Veelgestelde vragen

  • Kunnen alle stroommeters afwijkingen hebben?

    Nee. Volgens het onderzoek van de Universiteit van Twente kan dat gebeuren bij slimme stroommeters. En alleen in hele bijzondere situaties. Alle slimme meters voldoen aan de wettelijke eisen en meten in normale omstandigheden op een juiste manier. Denk je toch dat je slimme meter afwijkt? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur via 088 - 8 955 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten). Wij denken graag mee om de afwijking te verklaren.

  • Moeten alle slimme stroommeters vervangen worden?

    Nee. Omdat de gevonden afwijkingen alleen voorkomen in hele bijzondere situaties worden er geen meters vervangen. Alle meters voldoen aan de wettelijke eisen, die Agentschap Telecom Metrologie bewaakt. Als na onderzoek blijkt dat een meter niet juist meet, wordt deze natuurlijk wel vervangen.

  • Wat veroorzaakt de afwijkingen in de metingen door de slimme stroommeter?

    Een stukje theorie: via het stroomnet bieden wij sinusvormige stroom van 50Hz aan. De apparatuur in je woning vervormt deze sinusvormige stroom. Zolang deze vervorming binnen bepaalde grenzen blijft, is er niets aan de hand en meten alle meters nauwkeurig. Wanneer de vervorming extreem is, wijken sommige types digitale, slimme stroommeters af. Wat betekent dat deze meters in extreme, uitzonderlijke situaties teveel of te weinig verbruik kunnen meten.

  • Ik vind mijn verbruik hoog. Komt dat door afwijkingen van mijn meter?

    Nee, waarschijnlijk niet. Want de afwijkingen vinden alleen plaats in hele bijzondere situaties. Als je denkt dat je meterstanden niet kloppen en je verbruik niet zo hoog is als wordt gemeten, kun je contact met ons opnemen. Wij zijn bereikbaar via 088 - 8 955 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten). Wij denken graag mee om het hoge verbruik te verklaren.

    Soms is je verbruik in het verleden te laag ingeschat, doordat meterstanden niet zijn doorgegeven. En blijkt je werkelijke verbruik hoger te liggen nadat de slimme meter is geïnstalleerd. Of je hebt onlangs iets aan je woning veranderd wat meer energie kost dan je zou verwachten. Zoals en zwembad, een waterbed of een aquarium. Of je gezinssituatie is veranderd.

    Komen we er samen niet achter wat het probleem zou kunnen zijn? Dan adviseren wij je om contact op te nemen met je regionale netbeheerder.

  • Wie kan mijn slimme stroommeter controleren?

    Je regionale netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Netbeheerders hebben speciale meetapparatuur om de stroommeters te onderzoeken op abnormale vervorming van de stroom door apparatuur in de woning. Of zij schakelen hiervoor een derde partij in, zoals DNV-GL.

  • Hoe houden netbeheerders in de gaten of de meters nog wel betrouwbaar zijn?

    Het Agentschap Telecom Metrologie houdt in de gaten dat meters regelmatig worden getest op meetbetrouwbaarheid. Als er afwijkingen worden gevonden ten opzichte van de wettelijke eisen, dan vervangen de netbeheerders alle meters waar de afwijking voor geldt.

  • Hoe zit het met bedrijven die wel veel meer apparatuur tegelijk gebruiken?

    Bij bedrijven worden andere type stroommeters toegepast. Zij hebben dus niet te maken met deze afwijkingen. Bij bedrijven worden andere type stroommeters toegepast. Zij hebben dus niet te maken met deze afwijkingen. Bij deze meters is deze afwijking niet vastgesteld.

Of liever samen je vraag oplossen

Eneco Phone

Is je vraag nog niet beantwoord?

Neem gerust contact op met onze klantenservice. Wij zijn bereikbaar via 088 - 8 955 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten).

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum