Je bent nu hier

Klant worden bij Eneco

  • Hoe word ik klant van Eneco?

    Je kunt snel en eenvoudig klant worden van Eneco. Bekijk ons aanbod of bekijk eerst onze productinformatie. Kies je ervoor over te stappen naar Eneco dan regelen we gratis en zonder het stoppen van je energielevering je overstap. Bij een keuze voor een energiecontract van 3 jaar of langer vergoedt Eneco een mogelijke opzegboete bij overstappen. De opzegboete van de oude leverancier wordt vergoed tot een maximum van € 125 per energieproduct met een maximum van € 250 per klant.

Net klant geworden van Eneco

  • Ik ben net klant geworden bij Eneco, wat kan ik verwachten?

    Fijn dat je klant bent geworden. Je ontvangt van ons een contractbevestiging. Na ontvangst hiervan heb je nog 14 dagen bedenktijd. Daarna gaat Eneco je aanmelding administratief verwerken. Wij sturen je vervolgens een verzoek om je meterstanden door te geven. Na een week of 4 ontvang je automatisch een bericht met je (nieuwe) termijnbedrag en de definitieve leverdatum. Ben je verhuisd of overgestapt van een andere leverancier? Dan loopt je energielevering gewoon door.

  • Ik wil mijn contract annuleren. Hoe doe ik dat?

    Als je twijfelt over je keuze, kun je bij ons terecht voor een advies of objectieve prijsvergelijking op basis van je persoonlijke verbruik. Bel gratis met onze Klantenservice op 0800-55 03 550. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur. Je hebt vanaf het moment dat je je contractbevestiging ontvangt 14 dagen bedenktijd. Wil je direct annuleren, dan kan dat via dit formulier.

Opzeggen en boete

  • Welke boetes mag Eneco in rekening brengen?

    Resterende looptijd contract  Boete 
    1 tot 18 maanden € 50,- per overeenkomst 
    18 tot 24 maanden
    € 75,- per overeenkomst 
    24 tot 30 maanden 
    € 100,- per overeenkomst
    Meer dan 30 maanden
    € 125,- per overeenkomst

  • Ik wil opzeggen bij Eneco. Hoe regel ik dat?

    Wat jammer dat je bij ons weg wilt gaan. Heb je een aanbod van een andere leverancier gekregen? Wij helpen je graag met een objectieve prijsvergelijking op basis van je persoonlijke verbruik. Bel gratis met onze Klantenservice op 0800-55 03 550. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur. Wil je direct opzeggen? Lees meer over het opzeggen van je contract(en).

  • Ik zeg mijn contract op bij Eneco, en nu krijg ik een opzegboete. Hoe zit dat?

    Wanneer je een energiecontract voor enkele jaren bij ons afsluit, profiteer je van een vaste prijs. De energie kopen wij op dat moment in voor langere tijd. Als je je contract met zo’n vaste looptijd voortijdig opzegt, brengt dat kosten met zich mee voor Eneco. Daarom brengen wij je een opzegboete in rekening. Dit kun je nalezen in je leveringscontract. De hoogte van deze opzegboete is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract en de datum waarop je het contract bent aangegaan. 

  • Ik heb een boete gekregen van mijn oude leverancier bij een overstap naar Eneco. Wat nu?

    Als je een contract met een vaste looptijd had bij je oude energieleverancier, kun je een opzegboete ontvangen voor het opzeggen van je energiecontract. Ben je overgestapt naar een energiecontract met een looptijd van minimaal drie jaar bij Eneco? Dan vergoeden wij deze opzegboete tot maximaal € 125 per energieproduct. Bekijk hiervoor de actievoorwaarden van je Eneco-contract. Je kunt je boete vergoed krijgen via dit formulier.

  • Ik wil mijn meters in huis af laten sluiten. Hoe regel ik dat?

    Als je in het pand blijft wonen of eigenaar bent, maar je meters fysiek wilt laten afsluiten, neem dan contact op met onze Klantenservice op 0800- 550 3550 (gratis) op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur. Drie dagen na je afmelding bij ons kunt je contact opnemen met je netbeheerder. Hier kun je vervolgens een afspraak maken voor de afsluiting.

Toon alle vragen

Tariefdaling
01-07-2016

  • Waarom stijgen de leveringstarieven per 1-1-2017?

    De variabele leveringstarieven stijgen door hogere inkoopprijzen. De tarieven in de energiemarkt zijn de afgelopen periode gestegen door hogere inkoopprijzen op de energiemarkt.

  • Wat betekent het wijzigen van de energietarieven precies voor mijn situatie?

    De tariefswijziging van Eneco houdt in dat u, bij een variabel tarief, vanaf 1 januari 2017 hogere leveringstarieven per kWh stroom en/of m3 gas gaat betalen. Wat het precies voor u gaat betekenen, hangt af van uw verbruik in het komende jaar.

    Een huishouden met een gemiddeld jaarverbruik van 2.800 kWh stroom en 1.200 m3 gas gaat ongeveer € 5 per maand meer betalen voor de levering van stroom en gas. In deze tarieven zijn wijzigingen van de overheidsheffingen 2017 nog niet meegenomen, deze wijzigingen zijn pas eind december bekend.

  • Past Eneco het termijnbedrag aan naar aanleiding van de nieuwe energietarieven?

    De verandering van de tarieven betekent (gemiddeld) enkele euro’s meer energiekosten per maand. Uw termijnbedrag verandert echter niet. Bij het vaststellen van uw termijnbedrag houden we al rekening met onder andere prijsschommelingen op de energiemarkt en weersomstandigheden.

    Wilt u tussentijds uw termijnbedrag veranderen? Dan kan via Mijn Eneco of via de Eneco app.

  • Ik ben net overgestapt op een energiecontract met een vaste prijs en nu kondigen jullie een tariefdaling aan. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt?

    De tarieven van een vaste prijscontract dat u tussen 1 april 2016 en 1 juni 2016 bent aangegaan, liggen naar verwachting voor gas iets hoger en voor stroom iets lager dan de variabele tarieven die per 1 juli 2016 gelden.

    Variabele prijzen kunnen ook weer stijgen. Met uw vaste prijs bent u zeker van uw tarieven.

  • Er verandert zoveel. Ik wil zeker weten of ik nog goed zit.

    We begrijpen heel goed dat u wilt weten of u nog goed zit en hoe uw contract en energierekening is opgebouwd. Eneco biedt daarom de Dubbelcheck. Via de Eneco Dubbelcheck weet u door één telefoontje of u niet te veel betaalt en of uw energie ook écht groen is. Voor de Eneco Dubbelcheck belt u gratis naar 0800 - 550 3550.

Contract verlengen of ander energieproduct kiezen

  • Ik ben al klant van Eneco en wil overstappen op een ander product. Hoe regel ik dat?

    Controleer eerst je huidige contract. Je kunt dit eenvoudig online zien via Mijn Eneco. Heb je een contract met een variabele looptijd, dan stap je over op het moment dat jou het beste uitkomt. Heb je een contract met een vaste looptijd, dan kun je 3 maanden voordat je contract afloopt kosteloos overstappen. Wil je eerder overstappen? Neem dan contact op met onze Klantenservice via 010 890 9601 (bereikbaar van 8:00 en 18:00 uur). Wil je je contract graag voortzetten? Kijk dan hier hoe je je contract kunt verlengen.

HollandseWind Certificaten

  • Wat is een HollandseWind Certificaat?

    Dit is een obligatie met een looptijd van vijf jaar in windpark De Beemden. Hiermee investeer je in het bouwen van dit windmolenpark. Per certificaat betaal je € 25. Hierover ontvang je elk jaar in juli 2,5 tot 3,5% windrendement over je investering, gestort op je rekening.

    HollandseWind Certificaten® zijn een uitgifte van windpark De Beemden. Bekijk het prospectus voor voorwaarden en risico’s.

  • Waar kan ik mijn windcertificaten beheren?

    Heb je al HollandseWind Certificaten? Meld je dan aan voor Mijn HollandseWind Certificaten. Binnen deze online omgeving kun je onder andere HollandseWind Certificaten bij- en terugverkopen en je windrendement bekijken. Heb je al toegang? Dan kun je rechtstreeks inloggen.

  • Elk jaar ontvang ik 2,5 tot 3,5 % windrendement over mijn investering, maar hoe wordt de hoogte vastgesteld?

    Voor het HollandseWind Certificaat geldt een vaste rente van 2,5 % per jaar met een opslag. Hoe harder het waait, hoe hoger deze opslag. Want dit is afhankelijk van het jaargemiddelde windsnelheid (in meter/seconde) in Nederland gemeten over de periode 1 juli tot en met 30 juni in het daaropvolgende jaar. Hiervoor worden de gepubliceerde etmaalgemiddeldes van het KNMI weerstation De Bilt gebruikt. (Voor meer info: knmi.nl/klimatologie/daggegevens/download.html)

    Bekijk hier wat het windrendement u oplevert.


    .

  • Wanneer en hoe wordt mijn windrendement uitgekeerd?

    Elk jaar op 1 juli wordt je windrendement over je volledige investering berekend en vervolgens in juli overgemaakt naar je bankrekening. Naar rato, oftewel teruggerekend naar moment van je aankoop. Er is voor gekozen om op een logisch moment te starten met het in laten gaan van de windrendementberekening. De startdatum is 1 juli en einddatum 30 juni in het daaropvolgende jaar.

  • Krijg ik meteen mijn geld terug als ik mijn HollandseWind Certificaten terug verkoop?

    Vanaf 1 september 2014 kun je je HollandseWind Certificaten terug verkopen aan windpark De Beemden. Er bestaat een geringe kans dat windpark De Beemden tijdelijk onvoldoende middelen heeft om direct tot uitbetaling over te gaan. Dit betekent voor jou dat je je HollandseWind Certificaten op dat moment (tijdelijk) niet kunt terug verkopen.

    Ook is het mogelijk dat windpark De Beemden niet langer aan zijn verplichtingen kan voldoen en surseance van betaling of faillissement moet aanvragen. In dat geval bepaalt de curator of en hoeveel je terugkrijgt van je vordering op windpark De Beemden.

Energieveilingen

  • Wat is een energieveiling?

    Consumentenorganisaties vinden het belangrijk dat klanten niet te veel betalen voor hun energie. Daarom vragen ze energiebedrijven om met een aanbod te komen voor hun leden. Er wordt bij deze veilingen niet gekeken naar de kwaliteit van dienstverlening of de mate van duurzaamheid.

  • Is een energieveiling onafhankelijk?

    De organisatoren van de veiling verdienen aan je overstap. Voor iedere klant die overstapt, betaalt de winnende leverancier een vergoeding aan de organisator van de veiling.

  • Een hoge korting, dat is toch duidelijk?

    Bij een veiling gaat men uit van de gemiddelde marktprijs. Maar is dat ook de prijs die je nu voor je energie betaalt? Want 10% korting lijkt heel interessant, maar misschien is de korting in jouw geval wel veel lager. Zit er een welkomstpremie in de korting verwerkt? Dan is het tarief op zichzelf helemaal niet zo gunstig. Zeker niet als de korting pas na afloop wordt uitbetaald. Vaak doen er maar een paar leveranciers aan de veiling mee. Dan is het moeilijk vast te stellen hoeveel je voordeel werkelijk is.

  • Waarom doet Eneco niet mee aan een energieveiling?

    Het eenzijdige karakter van deze veilingen spreekt Eneco niet aan. Er wordt alleen gekeken naar de laagste prijs en niet naar andere aspecten die voor jou en voor ons van belang zijn. De hoge kortingen die worden geboden en de kosten die per overstappende klant betaald moeten worden aan de organisatie die de veiling organiseert, worden uiteindelijk terugverdiend op andere klanten.

  • Ik heb me ingeschreven voor een veiling. Moet ik nu overstappen?

    Je inschrijving is vrijblijvend. Je bent niet verplicht om op het aanbod in te gaan. Wel moet je vaak lid worden van de organisatie die de veiling organiseert. Bel gratis 0800 – 550 35 50 en doe de Eneco DubbelCheck.

  • Waar kan ik op letten?

    • Is de berekende korting gebaseerd op je persoonlijke verbruik?
    • Is de korting een welkomstpremie? Wanneer krijg je deze uitbetaald?
    • Heb je nog een contract bij je huidige energieleverancier? Als je ingaat op het aanbod, maar je zegt je contract voortijdig op, vergoedt de winnende leverancier dan je eventuele boete? 
    • Zijn er extra administratiekosten die Eneco niet rekent? Bijvoorbeeld kosten bij een verhuizing of een hoog vastrecht? 
    • Weet je welke energieleveranciers meedoen aan de veiling? En hoe scoort de winnende leverancier op het het gebied van klanttevredenheid?
    • Bij Eneco krijg je altijd 100% groene stroom, heb je dat straks nog steeds?

    Met de Eneco Dubbelcheck geven wij je een persoonlijk advies. Op basis van je verbruik, je huidige tarief en je contract kunnen wij dit aanbod voor je vergelijken. Bel gratis: 0800 – 550 3 550 (maandag t/m vrijdag van 08:00-18.00) voor een reële prijsvergelijking.

Toon alle vragen

Algemene voorwaarden

Vind jouw antwoord op het Eneco Forum

De meest actuele vragen op het forum
Pics

Terminate Contract

1 uur geleden - Y. Haseki
7 Reacties
Pics

Gasprijs - specificatie

2 uur geleden - Arno01
10 Reacties
Pics

Termijnbedrag wijzigen

1 dag geleden - P.A.J. Smulders
5 Reacties
Pics

Welkomstpremie

1 dag geleden - Booidees
6 Reacties

Of liever samen je vraag oplossen

Eneco Phone

Bellen

0900 - 0201 

(€ 0,45 per gesprek + je gebruikelijke belkosten), bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur. 

De afgelopen week was de wachttijd gemiddeld 2 minuten. Bekijk antwoorden op de meest gestelde vragen over je termijnbedrag, de jaarnota en het doorgeven van meterstanden.

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum

Eneco Postcard

Stuur een bericht

Stel direct je vraag aan de juiste expert via ons mailformulier. Binnen twee werkdagen ontvang je een bericht van ons.

Vraag stellen