Veelgestelde vragen

Voor Toon-gebruikers

Welkom & Toon installatie

Toon installatie

  • Wat gebeurt er na mijn Toon-bestelling?

    Alle informatie over de bestelling en installatie van Toon is verzameld op de bestelling en installatie pagina. Hier staat een duidelijk stappenplan zodat je weet wat je kan verwachten. Daarnaast vind je hier uitleg over de installatie van Toon. Stap voor stap brengen wij dit ook in kaart in deze video.

  • Wat mag ik verwachten als Eneco slimme meters voor mij heeft aangevraagd?

    Het kan zijn dat de monteur tijdens de Toon-installatie constateert dat er slimme meters aangevraagd moeten worden bij de netbeheerder. Wij regelen dit voor jou en de installatiekosten van je slimme meters (t.w.v. € 72,60) worden door ons vergoed. Het abonnement op Toon, voor de inzicht- en adviesdiensten, ga je pas betalen nadat de slimme meters zijn geïnstalleerd.

    Installatie-afspraak slimme meters
    De netbeheerder neemt contact met je op voor het maken van een installatieafspraak van je slimme meters. Wettelijk gezien moet dit binnen 12 weken plaatsvinden.

    Zijn je slimme meters geplaatst?
    Ontdek direct alle functies op Toon! Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is het aansluiten van de P1 kabel. Deze hulpvideo legt uit hoe je dit doet.

  • Wat gebeurt er met Toon als ik ga verhuizen?

    Je hebt een nieuwe woning? Gefeliciteerd! Natuurlijk wil je in je nieuwe woning óók Toon hebben. Bel ons via het gratis telefoonnummer 0800-0062 en we maken het graag voor je in orde. Je bereikt ons op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur.

  • Wat als ik mijn activatiecode voor Toon niet (meer) heb?

    De activatiecode voor Toon heeft de monteur nodig bij de installatie van Toon. Ben je de code kwijt of heb je hem niet ontvangen? Geen probleem! De monteur die Toon installeert neemt de activatiecode ook altijd zelf mee.

  • Stuurt Toon mijn cv-ketel modulerend aan via OpenTherm?

    Toon is OpenTherm gecertificeerd en werkt met OpenTherm cv-ketels. OpenTherm is een standaard communicatieprotocol voor moduleren, als het ware de taal waarmee twee modulerende toestellen met elkaar praten. Dit betekent dat OpenTherm producten, waaronder ook cv-ketels en thermostaten, van verschillende merken onderling met elkaar samen kunnen werken.

    Wat als ik een cv-ketel heb zonder OpenTherm?
    Sommige merken cv-ketels communiceren niet volgens het algemene OpenTherm communicatieprotocol. Het liefst bieden wij jou een complete lijst aan waarin duidelijk beschreven staat of Toon met het communicatieprotocol van een bepaald type cv-ketel kan communiceren. En als dit niet het geval is, wat dan de beste oplossing is. Want het plaatsen van een zogenaamde converter in de cv-ketel kan in veel gevallen uitkomst bieden. Helaas zijn er in de praktijk veel uitzonderingen. Wij kunnen hier dus geen eenduidig antwoord op geven. Wij adviseren jou om advies in te winnen bij de fabrikant of de leverancier van jouw cv-ketel. Of neem eens een kijkje op het Eneco Forum. Hier zijn al veel oplossingen aangedragen door andere Toon-gebruikers en onze moderators. Ondersteunt jouw cv-ketel OpenTherm niet? Dan wordt Toon aan/uit aangesloten.

  • Toon is een modulerende thermostaat. Wat betekent dit voor mij als Toon-gebruiker?

    Toon is een modulerende thermostaat. Dat levert naast het voordeel van minder energieverbruik ook een iets ander gebruik voor jou als bewoner op dan dat je mogelijk gewend was van je oude thermostaat. Wat het verschil is en hoe je hier het beste mee om kunt gaan, leggen we graag aan je uit.

    Hoe aan/uit thermostaten werken
    Oude generaties thermostaten werken net als een lichtschakelaar, maar dan voor het regelen van tempratuur: hij kan ‘aan’ en ‘uit’. Dat betekent dat als het in de kamer kouder is dan de ingestelde temperatuur, de schakelaar wordt omgezet naar ‘aan’ en de cv-ketel zal inschakelen om vervolgens op hoge temperatuur te gaan branden om zo snel mogelijk de ingestelde temperatuur te bereiken. Wordt de ingestelde temperatuur behaald, dan gaat de schakelaar naar ‘uit’ en zal de cv-ketel uitschakelen. Dat houdt in dat er altijd een verschil in temperatuur is tussen het in- en uitschakelen van de cv-ketel. Je raadt al: de cv-ketel verbruikt meer energie dan noodzakelijk.

    Hoe modulerende thermostaten werken
    Toon stuurt de cv-ketel veel slimmer aan door hem iets harder of iets zachter te laten branden. Dat heet moduleren. Er wordt dus niet opgewarmd met onnodig hoge temperaturen. Als er bijvoorbeeld één graad bij verwarmd moet worden, zorgt Toon dat dit gelijkmatig gebeurt. Er wordt dus berekent welke watertemperatuur er nodig is voor het verwarmingssysteem om een gelijkmatige temperatuur te krijgen en te houden.

    Wat betekent dit in de praktijk?
    In de praktijk houdt dit in dat de cv-ketel de hele dag op een zo laag mogelijke temperatuur wil branden: voldoende om het huis warm te houden, maar zonder dat de ketel voortdurend in- en uitschakelt en daarmee onnodig veel energie verbruikt.

  • Waarom is Toon met een abonnement op z’n best?

    Zonder abonnement werkt Toon alleen als thermostaat. De meeste functies zijn dan niet bruikbaar, zoals inzicht in je energieverbruik en -kosten. Ook de Toon-apps en functies als Status verbruik, Vergelijk, Weer en Verkeer zijn niet of maar deels te gebruiken. Op eneco.nl/toon kom je te weten hoe je alles uit je Toon-abonnement kunt halen.

    Let op!

    • Voor een vast bedrag van € 3,50 per maand geniet je van alle voordelen op Toon. 
    • Je neemt het abonnement minimaal één maand af. Daarna kun je maandelijks opzeggen. Je zegt op door ons een mail te sturen via het contactformulier. Wij nemen hiervoor binnen vijf werkdagen contact met je op.
  • Ik heb Toon gekocht via een (web)winkel en wil mijn Toon-installatie en het abonnement op Toon regelen. Waar moet ik zijn?

    Op eneco.nl/startmettoon is de aanvraag van de installatie en het abonnement snel en eenvoudig geregeld.

Aan de slag met Toon

  • Ik wil snel aan de slag met Toon. Waar vind ik een eenvoudige uitleg?

    Bij het eerste gebruik van Toon zie je op het Homescherm een standaardset met tegels: de tijd, het weer, je stroomverbruik op dit moment en je gasverbruik van vandaag. Wil je meteen met je thermostaatprogramma aan de slag? Bekijk het filmpje over thermostaatprogramma instellen hier.

  • Ik heb mijn termijnbedrag aangepast via Mijn Eneco. Heeft dat gevolgen voor mijn Toon?

    Ja. Toon maakt een berekening op basis van het door Eneco ingeschatte energieverbruik voor jouw huishouden. Wanneer je gedurende het jaar besluit om jouw termijnbedrag naar boven of naar beneden aan te passen, dan neemt Toon dit niet automatisch over. Wil je dat de Toon-berekening gebaseerd wordt op het door jouw nieuw aan ons doorgegeven termijnbedrag? Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice, zodat wij dit voor jou kunnen regelen. Je bereikt ons via telefoonnummer 0900 – 0201 op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur (€ 0,45 per gesprek + je gebruikelijke belkosten).

  • De Toon-sensoren zitten op mijn meters geplakt. Hoe kan ik nu de meterstanden aflezen?

    Je kunt de Toon-sensoren gemakkelijk uit de doorzichtige plastic houder halen. Nadat je de sensor uit de houder hebt gehaald, kun je de meterstanden aflezen. Nadat je de meterstand hebt opgenomen, kun je de sensor weer terugplaatsen in de houder.

    Let op!

    • Zie je hierna geen verbruik meer op Toon? Deze hulpvideo legt je stap voor stap uit hoe je dit probleem oplost.
    • Heb je per ongeluk ook de houder van de meter afgehaald en blijft de houder nu niet meer plakken? Geen probleem! Via dit formulier bestel je eenvoudig nieuwe stickers waarmee je de houder weer stevig op de meters kunt bevestigen.

Gebruik van Toon

Toon scherm & wifi

  • Het Toon-scherm blijft zwart. Ook wanneer ik het aanraak. Wat moet ik doen?

    De boilermodule voorziet Toon van stroom. Controleer dus eerst of de stekker van jouw boilermodule in het stopcontact zit en of het stopcontact spanning heeft. De boilermodule vind je in de buurt van je cv-ketel en herken je aan de opschriften ‘cv-ketel’ en ‘thermostaat’. Blijft het Toon-scherm na deze check zwart? Neem dan, wanneer je thuis bent, telefonisch contact op met onze klantenservice, zodat wij dit probleem voor jou kunnen oplossen. Je bereikt ons via telefoonnummer 0900 - 235 3632 op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 (lokaal tarief, incl. je telefoonkosten).

    Tip!

    • Doet het Toon-scherm het wél weer wanneer je hem aanraakt? Dan staat het Toon-scherm waarschijnlijk in een dim- of slaapstand. Je kunt dit zelf instellen. Kijk hiervoor in hoofdstuk 3.5 van de Toon handleiding.
  • De functie Weer en Verkeer doet het niet. Wat is er aan de hand?

    Grote kans dat jouw Toon niet verbonden is met het internet. Deze hulpvideo biedt hulp.

  • Hoe zorg ik er voor dat mijn Toon verbinding maakt met het wifinetwerk in mijn huis?

    Als je op Toon naar Menu > Instellingen> Internet gaat, kun je daar jouw wifinetwerk selecteren en Toon verbinden met het internet. Let er op dat een aantal instellingen van jouw router of modem belangrijk zijn voor een goede verbinding met Toon. Hieronder tref je een aantal tips aan.

    • Draadloze wifinetwerken kunnen gebruik maken van twee frequenties om het wifisignaal door te geven: 2,4 GHz en 5,0 GHz. Toon kan alleen verbinding maken met het netwerk als de frequentie van het netwerk staat ingesteld op 2,4 Ghz. De frequentie kun je terugvinden op jouw router/modem of raadpleeg eventueel jouw internetprovider.
    • Het kan gebeuren dat jouw router/modem de bestaande internetverbindingen met jouw draadloze apparaten eens in de zoveel tijd vernieuwd. Iedere internetverbinding met een draadloos apparaat krijgt een IP-adres. Na het vernieuwen van de verbindingen kan het voorkomen dat Toon blijft zoeken naar het oude IP-adres terwijl de router/modem Toon alweer een nieuw IP-adres heeft gegeven. Hierdoor kan Toon geen verbinding maken met het netwerk. Door Toon een statisch IP-adres toe te kennen via de router/modem, zorg je ervoor dat Toon altijd het zelfde IP-adres behoudt. Zo heeft Toon een vaste verbinding met jouw router/modem en met het internet. Het instellen van een statisch IP-adres doe je via jouw router/modem of via je internetprovider.

    In deze hulpvideo leggen we stap voor stap uit hoe je Toon verbindt met het wifinetwerk.

Functies op Toon

  • Waar vind ik ‘vrienden’ om mee te vergelijken?

    Heb je of ken je (nog) geen Toon-gebruikers in je directe omgeving? Het Eneco Forum heeft een topic voor Vergelijk. Plaats gerust een reactie of neem contact op met een andere Toon-gebruiker en vind zo snel een ‘vriend’ om mee te vergelijken.

    Let op!

    • Je kunt een vriend zelf uitnodigen via de knop Vriendenlijst. Hiervoor heb je zijn postcode en zijn Toon-displaycode nodig.

    Kijk voor meer informatie over het uitnodigen van vrienden in hoofdstuk 4.6 van de handleiding.

  • Hoe werkt de functie Status verbruik? Verschilt de inschatting van deze functie met het termijnbedrag?

    Je betaalt maandelijks een vast bedrag aan Eneco. Dit termijnbedrag zie je niet op jouw Toon. Bovendien is het anders dan het bedrag dat Toon maandelijks voor jou inschat via de functie ‘Status verbruik’. Dit zit zo:

    De opbouw van het termijnbedrag en de jaarnota
    Jouw termijnbedrag baseert Eneco op een schatting van je verbruik. Hierin zitten schattingen verwerkt. Bijvoorbeeld van prijsontwikkelingen in de energiemarkt. Andere kosten, zoals vastrecht levering, netbeheerkosten en het abonnement op Toon, worden ook verwerkt in het termijnbedrag. Het totale, verwachte bedrag verdelen we gelijk over twaalf maanden. Handig, want zo weet je elke maand precies hoeveel je betaalt. Het verschil met jouw échte verbruik verrekenen we elk jaar achteraf via de jaarnota.

    De Toon-schatting (Status verbruik)
    Jouw Toon houdt rekening met elk seizoen: in de winter verbruik je meer, in de zomer minder. Dit verwerkt Toon allemaal in de maandelijkse schattingen en geeft een zeer reëel beeld van jouw kosten. Zo kun je goed bijsturen op je verbruik. Of het nu april of november is.

    Ben je op zoek naar meer informatie over Status verbruik? Raadpleeg hoofdstuk 4.5 van de handleiding.

    Let op!

    • De functie Status verbruik wordt gebaseerd op volledige kalendermaanden. De functie is daarom pas na ongeveer een maand beschikbaar op jouw Toon.
    • Deze functie is niet beschikbaar voor Toon-klanten zonder energiecontract bij Eneco.
  • Hoe werkt de functie Vergelijk?

    De functie Vergelijk vertelt jou of je meer of minder energie verbruikt dan andere Toon-gebruikers in een vergelijkbare woonsituatie. Jouw ingevulde profiel vormt de basis voor Vergelijk.

    Aan de positie van het poppetje (jijzelf) zie je of je meer of minder energie verbruikt dan andere Toon-gebruikers of jouw vrienden. Het blauwe blaadje geeft de zuinige verbruiker weer. Verbruik je minder dan anderen, dan staat het poppetje aan de groene kant. Verbruik je meer energie, dan zie je het poppetje terug aan de rode kant van de balk.

    Kijk voor meer informatie over de functie Vergelijk en jouw profiel op Toon in hoofdstukken 4.6 en 4.7 van de handleiding.

  • Hoe stel ik het Toon thermostaatprogramma in?

    Om het thermostaatprogramma in te stellen, kies je voor Menu, en vervolgens voor Programma. Hier kun je de verschillende temperatuurstanden instellen, passend bij jouw voorkeuren. Je wijzigt de temperatuurstanden eenvoudig met de + en de - knoppen. Vervolgens kun je het programma per dag bepalen. Wil je stap voor stap zien hoe dit alles in zijn werk gaat? Bekijk dan onze hulpvideo.

Storing op Toon

Verbruik

  • Toon laat mijn gas- en/of stroomverbruik niet zien. Hoe kan dit?

    Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je verbruik niet zichtbaar is. Als je af en toe het verbruik niet ziet, is dat niet erg. Toon blijft gewoon je verbruik meten. Maar als de verbinding langer dan een uur verbroken is (geweest), dan kan dit in sommige gevallen de meting van je verbruik op Toon beïnvloeden.

    Tip!

    • Is de verbinding langdurig verbroken? Deze hulpvideo legt stap voor stap aan je uit want je kunt doen.
  • Door een probleem met de Toon sensoren heb ik geen inzicht in mijn energie op Toon. Wat kan ik hieraan doen?

    Contoleer of de Toon sensoren nog goed bevestigd zijn aan de gas en/of elektriciteitsmeter. Zitten de sensoren los? Je kunt eenmalig kosteloos fixatiestickers en/of sensorhouders aanvragen.

    Zitten de sensoren goed vast? Raadpleeg dan de hulpvideo.

  • Het verbruik op Toon lijkt te hoog of te laag. Wat kan ik doen?

    Heb je analoge meters? Dan is het goed om eerst te controleren of Toon daadwerkelijk laat zien wat je verbruikt. Dit kun je doen door een aantal dagen de meterstanden te noteren. Doe dit iedere dag op ongeveer een gelijk tijdstip. Door de meterstanden van elkaar af te trekken, kun je uitrekenen hoeveel je die dag hebt verbruik. Dit kun je vergelijken met de verbruiksgegevens op Toon. Komt dit vrijwel overeen? Dan registreert Toon de verbruiken goed en lijkt het erop dat je daadwerkelijk zoveel of zo weinig energie verbruikt.

    Let op!

    • Het heeft alleen nut om de meterstanden te vergelijken met Toon in geval van analoge meters. Als je slimme meters hebt, geven de slimme meters de exacte meterstanden door aan Toon. Toon laat dus het precieze verbruik zien wat ook jouw slimme meters registreren. Het kan dan zijn dat je (onnodig) apparaten aan hebt staan, die stiekem meer verbruiken dan je eerst had verwacht.
    • Apparaten zoals een aquarium, waterbed en sauna zijn echte energieslurpers! Of misschien stookt de cv-ketel continu om het warme tapwater op een aangename temperatuur te houden? Met het inzicht dat Toon je heeft kun je -indien mogelijk- een energiezuiniger oplossing in overweging nemen.
    • Komen de meterstanden niet overeen met de verbruiksgegevens van Toon? Neem dan contact op de collega’s van Toon Support. Je kunt een e-mail sturen via het contactformulier of stel je vraag aan andere Toon-gebruikers of onze moderators op het Eneco Forum. Bel je liever? Dat kan ook! Toon Support is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur. Zorg je ervoor dat je in de buurt van Toon bent wanneer je belt? Dan kunnen wij jou het beste helpen met het doorlopen van een aantal stappen.

Toon en slimme meters

Verwarming

  • Mijn cv-ketel verwarmt eerder dan dat ik heb aangegeven in het thermostaatprogramma op Toon. Hoe kan dit?

    Toon zorgt ervoor dat de woning op het ingestelde tijdstip op de gewenste temperatuur is. Heb jij je thermostaatprogramma ingesteld op 20 graden om 08.00 uur in de ochtend? Dan zal de cv-ketel al eerder gaan verwarmen om ervoor te zorgen dat op het gewenste tijdstip 20 graden is.

    Let op!

    • Na installatie heeft Toon twee tot drie weken nodig om te leren hoe snel de verwarming jouw huis opwarmt om de aansturing van de cv-ketel hierop aan te passen. Daarna wordt je huis optimaal verwarmd. Tijdens deze ‘inleerperiode’ kan het voorkomen dat op het geprogrammeerde tijdstip de temperatuur enigszins afwijkt van de ingestelde temperatuur. Je hoeft daar op dat moment niets aan te wijzigen.
    • Het advies tijdens de inleerperiode luidt daarom: beïnvloed Toon zo min mogelijk door zelf de tempratuur handmatig te wijzigen met de plus- of minknop van de thermostaatfunctie. Het gevolg hiervan is dat Toon de inleerperiode minder goed uitvoert.

    Alles weten over de instellingen van het thermostaatprogramma? Kijk in hoofdstuk 4 van de handleiding.

    Gaat de verwarming onverwacht aan? Of juist niet aan, terwijl je dat wel had verwacht? Raadpleeg deze hulpvideo. Mocht de video jou niet kunnen helpen? Dan verwijst de video je door naar het juiste telefoonnummer, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.

  • Ik heb mijn verwarming 's nachts laag staan, maar zie dat er toch gas wordt verbruikt. Hoe kan dit?

    Wanneer de temperatuur in de woning onder de ingestelde temperatuur komt, zal de verwarming aan gaan. In de meeste woningen gebeurt dit, afhankelijk van de buitentemperatuur en isolatie van de woning, enkele malen per nacht.

    Een andere mogelijkheid is dat de verwarming aan gaat om de woning op te warmen voor de ochtend. Bijvoorbeeld: als om 07.00 uur 20 graden is ingesteld, zal de verwarming al eerder aangaan om op tijd de gewenste temperatuur te behalen.

    Ook de waakvlam van de cv-ketel verbruikt een minimale hoeveelheid aan gas en voor het warm houden van het boilervat voor warm water kan de ketel ook enkele malen per nacht aan gaan.

Uitbreidingen op Toon

Rookmelder op Toon

  • Hoe werkt Rookmelder op Toon?

    Rookmelder op Toon waarschuwt je met een geluidssignaal in huis, een alarmmelding op het Toon-display én een alert op je smartphone bij rookontwikkeling of een grote temperatuursverandering in huis. Je koppelt de rookmelder eenvoudig aan jouw Toon. Vervolgens voer je de gewenste telefoonnummer(s) voor alarmering in. Met de testfunctie weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld én dat de rookmelder werkt. Je kunt zelf kiezen hoe je de alert op je smartphone wilt ontvangen: een notificatie via de Toon-app, een sms-bericht, een voice-call of een willekeurige combinatie van deze opties. Rookmelder op Toon attendeert je er ook op wanneer de batterij van de rookmelder bijna leeg is door middel van een notificatie op je smartphone via de Toon-app en via Toon zelf. Je kunt Rookmelder op Toon bestellen via de Eneco Bespaarshop.

  • Welke versie van de Fibaro-rooksensor heb ik nodig voor Rookmelder op Toon?

    Rookmelder op Toon werkt met de Fibaro Smoke Sensor met typenummer FGSD-002. Je kunt deze rookmelder bestellen via de Eneco Bespaarshop. Andere rookmelders worden niet ondersteund. Koop je de rookmelder in een andere winkel? Let dan goed op of je het juiste typenummer aanschaft. Alleen dan kunnen wij de werking garanderen.

  • Detecteert de sensor van de rookmelder ook CO(2)?

    Nee. De rookmelder detecteert alleen rookontwikkeling of een grote temperatuursverandering.

  • Werkt Rookmelder op Toon ook zonder een abonnement op Toon?

    Nee. De rookmelder zelf blijft wél werken (luid geluidssignaal bij rookdetectie), maar de aanvullende dienstverlening van Rookmelder op Toon (alarmmeldingen via sms, notificaties, de voice-call én de batterijstatus-notificaties) werkt alleen in combinatie met het abonnement op Toon.

  • De batterij van mijn rookmelder is leeg. Waar moet ik op letten bij het vervangen van de batterij?

    Koop een batterij met typenummer CR123. Dit is een standaard batterij, bij de meeste winkels verkrijgbaar.

    Let op!

    • Bij een goede verbinding tussen de rookmelder en Toon geeft de rookmelder elke zes uur zijn batterijstatus in percentages door aan Toon.
    • Bij het koppelen van de rookmelder aan Toon is het belangrijk dat je de verbindingstest juist en tijdig afsluit. De verbindingstest kost namelijk veel vermogen van de batterij. Kijk voor meer informatie over de verbindingstest hoofdstuk 3.1 van de handleiding Rookmelder op Toon.

Philips Hue op Toon

  • Hoe werkt Philips Hue op Toon?

    Met de slimme lampen van Philips bepaal je jouw sfeerverlichting in huis. In een handomdraai creëer je een warm interieur. De handleiding Philips Hue op Toon vertelt je hoe je jouw Philips Hue-lampen aan Toon koppelt en bedient met Toon en de Toon-app.

  • Hoe koppel ik Philips Hue-lampen aan mijn Toon?

    Met Toon kun je Philips Hue-lampen bedienen en schakelen tussen jouw persoonlijke lichtinstellingen. Daarvoor moet je eerst de Hue-bridge, onderdeel van het Philips Hue Starterspakket , koppelen met Toon. De Hue-bridge werkt als ‘brug’ tussen de lampen en het internet. Weten hoe je de bridge aan Toon moet koppelen? Raadpleeg hoofdstuk 1.3 van de handleiding Philips Hue op Toon.

    Let op!

    • Toon zoekt de Hue-bridge op via het wifi-netwerk. Zorg er daarom voor dat de Hue-bridge met hetzelfde netwerk is verbonden als jouw Toon.
  • Wat moet ik doen als Toon tijdens het koppelen mijn Hue-bridge niet vindt?

    Controleer eerst of de Hue-bridge aan staat en of deze gekoppeld is aan dezelfde router en wifi-netwerk. Het kan ook zijn dat jouw router Universal Plug and Play (UPnP), een standaard protocol voor internetcommunicatie, blokkeert. Om jouw Hue-bridge te vinden, moet de router uPnP ondersteunen en uPnP moet ingeschakeld zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding van jouw router of neem contact op met je internetprovider voor meer informatie.

Slimme stekkers op Toon

  • Hoe werken slimme stekkers op Toon?

    Met slimme stekkers op Toon bedien je verlichting en apparaten op afstand. Van de apparaten of lampen die op slimme stekkers aangesloten zijn zie je, via Toon of de Toon-app, het actuele energieverbruik. Het historische energieverbruik is terug te zien in de Toon-app voor tablet. Zo houden energieslurpers zich niet langer verborgen. Ben je vergeten het licht uit te doen nadat je de deur achter je dichtsloeg? Met de Toon-app schakel je met één simpele handeling de op slimme stekkers stekker aangesloten lampen alsnog uit. De handleiding slimme stekkers op Toon vertelt je hoe je slimme stekkers aan Toon koppelt en bedient met Toon en de Toon-app.

    Let op!

    • De maximale belasting van een slimme stekker is 2500 Watt. Wanneer je een apparaat aansluit met een hoger vermogen, dan schakelt de slimme stekker zichzelf uit en kan beschadigd raken.
  • Hoe koppel ik slimme stekkers aan mijn Toon?

    Om jouw slimme stekker(s) te bedienen en het verbruik van de elektrische apparaten te bekijken, moet je eerst een slimme stekker toevoegen en koppelen aan Toon. Lees in hoofdstuk 1.1 van de handleiding slimme stekkers op Toon hoe je dit kunt doen.

    Let op!

    • Kan Toon tijdens het toevoegen de slimme stekker niet vinden? Positioneer deze dan dichter bij Toon en probeer het opnieuw.
    • De maximale belasting van een slimme stekker is 2500 Watt. Wanneer je een apparaat aansluit met een hoger vermogen, dan kan de slimme stekker beschadigd raken.
  • Kan ik van apparaten of lampen die op slimme stekkers aangesloten zijn het historisch energieverbruik raadplegen?

    Ja, dat kan via de Toon-app voor tablet. Als je in de app op een slimme stekker-tegel in je Homescherm drukt, dan verschijnt er een grotere tegel met gedetailleerde informatie over het historisch verbruik van apparaten of lampen die op slimme stekkers aangesloten zijn. Kijk voor meer uitleg in in hoofdstuk 4.2 van de handleiding slimme stekkers op Toon.

    Let op!

    • Lees in hoofdstuk 1.2 van de handleiding slimme stekkers op Toon hoe je een Slimme Stekker-tegel aan jouw Homescherm toevoegt.
    • De slimme stekker zelf verbruikt maximaal 0.8 watt per uur.
  • Wat betekenen de kleuren op de slimme stekker?

    Slimme stekkers hebben een gekleurde LED-ring die aangeeft hoeveel stroom je verbruikt. De kleur van LED-ring heeft een betekenis. Een verbruik tussen de:

    • 0 tot 150 watt geeft een blauw LED-licht
    • 150 tot 400 watt geeft een groen LED-licht
    • 400 tot 1000 watt geeft een geel LED-licht
    • 1000 tot 1800 watt geeft een oranje LED-licht
    • 1800 tot 2500 watt geeft een rood LED-licht
    • > 2500 watt geeft een paars LED-licht


    De slimme stekker zelf verbruikt maximaal 0.8 watt per uur. Licht de gekleurde ring niet op? Dan is de stekker waarschijnlijk uitgezet met het kleine ronde knopje boven op de stekker. Druk nog een keer op dit knopje en de stekker gaat weer aan.

    Let op!

    • Je kunt ervoor kiezen de gekleurde LED-ring uit te zetten: druk vier seconden op het kleine knopje op de slimme stekker totdat de ring wit knippert. Druk daarna nog een keer kort op het knopje. Volg dezelfde stappen om de ring weer aan te zetten.

  • Wat is het maximale bereik van een slimme stekker?

    In een gemiddelde woning is het maximale bereik tussen de slimme stekker en Toon zo’n 15 meter. Afhankelijk van bouwmaterialen, muren en plafonds van de woning of andere verstorende elementen kan het maximale bereik groter of kleiner zijn.

  • Zit er kinderbeveiliging op een slimme stekker?

    Ja. De slimme stekker heeft een ingebouwde beveiliging voor kinderen. Met de meegeleverde plakstrip vergrendel je de slimme stekker in het stopcontact.

Zon op Toon

  • Hoe werkt Zon op Toon?

    Voor Toon-klanten met zonnepanelen is er de uitbreiding Zon op Toon.

    Inzicht in opwek én verbruik
    Via de tegel ‘Zon’ zie je op ieder gewenst moment wat je opwekt en wat je verbruikt. Wek je meer op dan je verbruikt, dan lever je terug aan het net.

    Compleet overzicht met grafieken
    Met de verdiepende grafieken zie je je verbruik en je opwek per uur, per dag, per week, per maand en zelfs per jaar. Onder aan de streep zie je hoeveel stroom je hebt afgenomen of teruggeleverd, zowel in kWh als in euro’s

    Behaal je het ingeschatte rendement?
    Via de functie Zonnepanelen verbruik kun je je ingeschatte opwek heel makkelijk vergelijken met wat je daadwerkelijk hebt opgewekt. Zo zie je precies was het rendement van je zonnepanelen die maand is.

    Aanbod voor Toon-gebruikers
    Toon-gebruikers profiteren bij aanschaf van de uitbreiding Zon op Toon van een speciaal aanbod. Je betaalt eenmalig € 99,95. Hiervoor ontvang je de speciale kWh-module en extra software op Toon en de Toon-app. Heb je meer dan 18 zonnepanelen? Dan heb je een zwaardere kWh-module nodig en betaal je eenmalig € 199,95.

    Meer weten?
    Kijk voor meer informatie en het aanbod op de speciale actiepagina voor Zon op Toon.

  • Wat kan Zon op Toon in combinatie met de Toon-app méér voor je doen dan andere apps?

    Reguliere apps maken alleen de totale opwek van je zonnepanelen inzichtelijk. Toon laat je ook de totale opwek in euro’s, de hoeveelheid teruggeleverde stroom én de totale opwek ten opzichte van verwachte opwek zien.

  • Welke tarieven gebruikt Toon voor mijn opwek?

    Toon gebruikt voor jouw opwek hetzelfde tarief als voor je afname. Maak je gebruik van een dubbeltarief (piek- en daluren), dan gebruikt Toon voor jouw opwek alleen het lage tarief. Dit is dus een veilige benadering. In werkelijkheid saldeert Eneco op je jaarnota eerst al jouw elektriciteit op het hoge tarief en daarna pas op het lage tarief.

Of liever samen je vraag oplossen

Eneco Toon-team

Heb je een storing op Toon? Zorg er dan voor dat je thuis bent wanneer je ons belt. Alleen als je in de buurt bent van Toon, kunnen wij jou goed helpen de storing te verhelpen.

Bel naar 0900 - 235 3632

Bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 (lokaal tarief, incl. je telefoonkosten).

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum

Eneco Postcard

Stuur een bericht

Stel direct je vraag aan de juiste expert via ons mailformulier. Binnen twee werkdagen ontvang je een bericht van ons.

Vraag stellen