Ongewenst overgestapt

Je bent overgestapt van Eneco naar een andere energieleverancier, maar je wilt afzien van deze beslissing. Eneco helpt je bij het annuleren van uw nieuwe energiecontract.

Waar moet je op letten bij overstappen

Je kunt zelf kiezen bij wie je gas en elektriciteit afneemt. Energiebedrijven proberen je daarom over te halen om klant te worden, soms met misleidende informatie.

Let daarom goed op bij de keuze voor een energieleverancier:

  • Zet nooit zomaar je handtekening. Soms onderteken je zonder het te weten een contract.
  • Verkopers beweren soms dat hun energiebedrijf ‘samenwerkt met Eneco’. Onthoud dat Eneco geen aanbiedingen doet via andere energieleveranciers zoals Nuon, Essent, NEM, RWE, Delta of Oxxio. Eneco medewerkers kunnen zichzelf legitimeren met een Eneco-pas en dragen bedrijfskleding.
  • Energieleveranciers geven vaak aan dat ze goedkoper zijn dan de concurrent. Om zeker te weten of dat zo is, kijkt u naar de prijs per kWh en m3 en niet naar het beloofde maandbedrag. Je maandbedrag bestaat namelijk niet alleen uit de kosten voor energielevering, maar ook uit belastingen en netwerkkosten. 

Ongewenst overgestapt. Wat nu?

Spijt van je overstap of misleid door een verkoper? Ieder mens heeft rechten. Lees hieronder hoe je kunt opzeggen in deze situatie.

Je bent ingegaan op het aanbod van een verkoper aan de deur of op straat.
Binnen 14 kalenderdagen kun je de overeenkomst kosteloos opzeggen. Stuur een aangetekende brief naar de nieuwe energieleverancier. Je kunt gebruik maken van onze voorbeeldbrief. Na annulering blijf je gewoon klant bij Eneco.

Je bent ingegaan op een aanbod per brief, e-mail, website of telefoon.
Je kunt kosteloos opzeggen binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke bevestiging. Stuur een aangetekende brief naar de energieleverancier. Je kunt gebruik maken van onze voorbeeldbrief. Na annulering blijf je gewoon klant bij Eneco.

De bedenktijd is al voorbij, maar je kunt aantonen dat je misleid bent bij de overstap.
Neem binnen 30 dagen contact op met de nieuwe energieleverancier om de overeenkomst ongedaan te maken. Je krijgt de energiekosten terug van de periode na de overstap. Lukt dit niet, bel dan de Klantenservice van Eneco: 0800-3267876 (gratis). Wij helpen je graag.

De bedenktijd is al voorbij. Je bent niet misleid, maar hebt wel spijt.
Ook in dit geval kun je de overeenkomst nog annuleren. Neem contact op met de Klantenservice van Eneco: 0800-3267876 (gratis). Wij regelen je overstap. Als de leverancier je een boete oplegt, betalen wij deze boete indien je een energiecontract met een looptijd van drie jaar of langer hebt afgesloten. De opzegboete van de oude leverancier wordt vergoed tot een maximum van € 125 per energieproduct met een maximum van € 250 per klant.

Heb je nog vragen?

Neem contact op met Eneco Klantenservice via 0800-3267876 (gratis). Onze medewerkers zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur.

Of neem contact op

Eneco Phone

Bellen

0800 - 550 3550

(gratis), op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur.