Je bent nu hier

  • Betaal ik bij of krijg ik geld terug?

    We begrijpen dat je liever een teruggave ontvangt dan bijbetaalt. Je termijnbedrag stellen we zo vast dat een bijbetaling bij een normaal verbruik beperkt blijft. Zijn de kosten van je werkelijke verbruik op je jaarnota lager dan je termijnbedrag? Dan krijgt je geld terug. Is je werkelijke verbruik hoger dan je termijnbedrag? Dan betaal je bij. Op je jaarnota staat je nieuwe termijnbedrag. Het is mogelijk dat je termijnbedrag jaarlijks verandert. Dit is afhankelijk van je werkelijke verbruik en de energietarieven.

  • De meterstanden op mijn jaarnota zijn geschat of incorrect. Wat nu?

    Staat er een sterretje (*)  bij je meterstand(en)? Dan hebben wij je meterstanden niet verwerkt en een schatting van je verbruik gemaakt. Wij begrijpen dat het vervelend is dat de meterstanden op je jaarnota niet kloppen. In Mijn Eneco geef je eenvoudig de juiste meterstanden aan ons door. Dit kan tot drie maanden na de notadatum. Heb je geen Mijn Eneco? Dan kun je ook dit formulier invullen.

  • Heeft een koudere winter dan normaal invloed op mijn jaarnota?

    In de koudste dagen van het jaar verbruik je het meest. Een koudere winter dan normaal maakt een groot verschil op je jaarnota. Benieuwd hoe je kunt besparen? Hier vind je meer informatie over je jaarnota 

  • Hoe beïnvloeden veranderingen in mijn privéleven mijn jaarnota?

    Veranderingen in je gezinssituatie of je levensstijl hebben invloed op je energieverbruik. Heb je bijvoorbeeld vaker thuis gewerkt, nieuwe apparatuur aangeschaft of gezinsuitbreiding gehad? Dan leidt dat meestal tot meer verbruik. Ben je minder vaak thuis of heb je apparatuur vervangen voor energiezuinigere varianten, dan daalt meestal je verbruik. Bekijk hier hoe je op je energieverbruik bespaart.

  • Hoe bespaar ik op mijn energieverbruik?

    We helpen je graag bij het besparen op je energieverbruik. Hoe? Hier lees je meer over besparen op je energieverbruik en vind je besparingstips.

  • Hoe betaal ik mijn jaarnota in termijnen?

    Moet je bijbetalen en komt dit je deze maand niet uit? Of kun je het bedrag niet in één keer betalen? Vraag dan via Mijn Eneco een betalingsregeling aan voor het bedrag dat je over het afgelopen jaar moet bijbetalen. Samen maken we vervolgens afspraken over hoe je het verschuldigde bedrag terugbetaalt.

  • Hoe is het energieverbruik op mijn jaarnota vastgesteld?

    Op pagina twee van je jaarnota staat het overzicht van je meterstanden. Je verbruik stellen we op basis van deze meterstanden vast. Achter de eindstanden geven we aan hoe wij je standen hebben bepaald.

  • Hoe kan ik zelf energie opwekken?

    Wil je je energieverbruik aanzienlijk verlagen? Dan zijn zonnepanelen zeker het overwegen waard. Met het opwekken van 100% groene stroom door zonnepanelen draag je bij aan een beter milieu en kun je jezelf het hele jaar van stroom voorzien.

    Meer over zonnepanelen

  • Hoe vraag ik een correctienota aan?

    Je kunt binnen drie maanden na ontvangst van de betreffende jaar- of eindnota een correctienota aanvragen bij je huidige leverancier. Bij een gering verschil ontvang je een correctie- of aanvullende nota. Dan corrigeren we het verschil op je eerstvolgende jaarnota. We ontvangen graag via dit formulier de correcte meterstanden. Je nieuwe meterstanden verwerken we binnen drie weken en indien nodig ontvang je een nieuwe jaarnota. 

  • Hoe weet ik of ik veel of juist weinig verbruik?

    Op je jaarnota zie je je jaarverbruik. Je verbruik is op basis van je begin- en eindmeterstanden berekend. Wil je je verbruik over de afgelopen jaren of met het gemiddeld verbruik van je buren in je postcodegebied vergelijken? In Mijn Eneco is dit met een verbruiksgrafiek heel eenvoudig.

  • Waarom heb ik een aanvullende of correctienota ontvangen?

    Een correctie- of aanvullende nota roept weleens verwarring op. Een correctienota vervangt de originele jaarnota. Daarentegen is een aanvullende nota juist een aanvulling op de originele jaarnota. Hier vind je alleen het ontbrekende product of het product dat foutief berekend is. Heb je een correctie- of aanvullende nota ontvangen? Dan zijn de meterstanden op je jaarnota in de meeste gevallen onjuist. Andere redenen voor het aanvragen of ontvangen van een correctie- of aanvullende nota zijn:

    • De omschakeling van normaal- naar daltarief werkte niet
    • De meterstanden van je dubbeltariefmeter waren verwisseld
    • Na je overstap van of naar een andere energieleverancier heeft Eneco verkeerde meterstanden gebruikt

    Bekijk in Mijn Eneco je correctie- of aanvullende nota
  • Waarom is de verbruiksperiode op mijn jaarnota langer dan één jaar?

    Het komt weleens voor dat de verbruiksperiode op je jaarnota langer is dan één jaar. We vragen je binnen 5 weken voor de jaarnota je meterstanden aan ons door te geven. Ontstaat er uitloop? Dan zorgt dit bij een gemiddeld gezin in de winterperiode al gauw voor een bijbetaling. Hier vind je meer informatie over je jaarnota.

  • Wanneer krijg ik mijn jaarnota?

    De datum waarop je jaarnota komt, is voor iedere klant anders. In Mijn Eneco en de Mijn Eneco app ziet u wanneer u uw jaarnota ontvangt. Ga naar Mijn Eneco of de Mijn Eneco app om deze te bekijken.

  • Wat betekenen geschatte meterstanden voor het saldo op mijn jaarnota?

    Je werkelijke verbruik stellen we op basis van je begin- en eindmeterstanden vast. Hebben wij deze meterstanden niet ontvangen? Dan maken wij een schatting van je standen en verbruik. Als vorig jaar je eindstand geschat was, betaal je dit jaar of ontvang je geld terug voor de energie die je in werkelijkheid vorig jaar hebt verbruikt. Met het op tijd doorgeven van je meterstanden voorkom je een schatting. In Mijn Eneco geef je eenvoudig de correcte meterstanden aan ons door. Ook handig te regelen via je telefoon met de Mijn Eneco app.

Of liever samen je vraag oplossen

Eneco Postcard

Stuur een bericht

Stel direct je vraag aan de juiste expert via ons mailformulier. Binnen twee werkdagen ontvang je een bericht van ons.

Vraag stellen

Eneco textbox

Vind je antwoord op ons forum en social media

Op het Eneco Forum kun je je vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten en antwoorden lezen op eerdere vragen. Ook is Eneco bereikbaar via Twitter en Facebook, op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. Op het forum en social media helpen we elkaar.

Naar het Forum

Eneco Phone

Bellen

0900 - 0201 

(€ 0,45 per gesprek + je gebruikelijke belkosten), bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur. 

De afgelopen week was de wachttijd gemiddeld 2 minuten. Bekijk antwoorden op de meest gestelde vragen over je termijnbedrag, de jaarnota en het doorgeven van meterstanden.