U bent nu hier

Jaarnota

  • Wanneer krijg ik mijn jaarnota?

    De datum waarop uw jaarnota komt, is voor iedere klant anders. In Mijn Eneco ziet u wanneer u uw jaarnota ontvangt.

  • De meterstanden op mijn jaarnota zijn geschat of incorrect. Wat nu?

    Staat er een sterretje (*)  bij uw meterstand(en)? Dan hebben wij uw meterstanden niet verwerkt en een schatting van uw verbruik gemaakt. Wij begrijpen dat het vervelend is dat de meterstanden op uw jaarnota niet kloppen. In Mijn Eneco geeft u eenvoudig de juiste meterstanden aan ons door. Dit kan tot drie maanden na de notadatum. Heeft u geen Mijn Eneco? Dan kunt u ook dit formulier invullen.

  • Hoe betaal ik mijn jaarnota in termijnen?

    Moet u bijbetalen en komt dit u deze maand niet uit? Of kunt u het bedrag niet in één keer betalen? Vraag dan via Mijn Eneco een betalingsregeling aan voor het bedrag dat u over het afgelopen jaar moet bijbetalen. Samen maken we vervolgens afspraken over hoe u het verschuldigde bedrag terugbetaalt.

Toon alle vragen

  • Betaal ik bij of krijg ik geld terug?

    We begrijpen dat u liever een teruggave ontvangt dan bijbetaalt. Uw termijnbedrag stellen we zo vast dat een bijbetaling bij een normaal verbruik beperkt blijft. Zijn de kosten van uw werkelijke verbruik op uw jaarnota lager dan uw termijnbedrag? Dan krijgt u geld terug. Is uw werkelijke verbruik hoger dan uw termijnbedrag? Dan betaalt u bij. Op uw jaarnota staat uw nieuwe termijnbedrag. Het is mogelijk dat uw termijnbedrag jaarlijks verandert. Dit is afhankelijk van uw werkelijke verbruik en de energietarieven.

  • Heeft een koudere winter dan normaal invloed op mijn jaarnota?

    In de koudste dagen van het jaar verbruikt u het meest. Een koudere winter dan normaal maakt een groot verschil op uw jaarnota. Benieuwd hoe u kunt besparen? Hier vindt u meer informatie over uw jaarnota 

  • Hoe beïnvloeden veranderingen in mijn privé-leven mijn jaarnota?

    Veranderingen in uw gezinssituatie of uw levensstijl hebben invloed op uw energieverbruik. Heeft u bijvoorbeeld vaker thuis gewerkt, nieuwe apparatuur aangeschaft of gezinsuitbreiding gehad? Dan leidt dat meestal tot meer verbruik. Bent u minder vaak thuis, of heeft u apparatuur vervangen voor energiezuinigere varianten, dan daalt meestal uw verbruik. Bekijk hier hoe u op uw energieverbruik bespaart.

  • Hoe bespaar ik op mijn energieverbruik?

    We helpen u graag bij het besparen op uw energieverbruik. Hoe? Hier leest u meer over besparen op uw energieverbruik en vindt u besparingstips.

  • Hoe is het energieverbruik op mijn jaarnota vastgesteld?

    Op pagina twee van uw jaarnota staat het overzicht van uw meterstanden. Uw verbruik stellen we op basis van deze meterstanden vast. Achter de eindstanden geven we aan hoe wij uw standen hebben bepaald.

  • Hoe kan ik zelf energie opwekken?

    Wilt u uw energieverbruik aanzienlijk verlagen? Dan zijn zonnepanelen zeker het overwegen waard. Met het opwekken van 100% groene stroom door zonnepanelen draagt u bij aan een beter milieu en kunt u uzelf het hele jaar van stroom voorzien.

    Meer over zonnepanelen

  • Hoe vraag ik een correctienota aan?

    U kunt binnen drie maanden na ontvangst van de betreffende jaar-of eindnota een correctienota aanvragen bij uw huidige leverancier. Bij een gering verschil ontvangt u geen correctie- of aanvullende nota. Dan corrigeren we het verschil op uw eerstvolgende jaarnota. We ontvangen graag via dit formulier de correcte meterstanden. Uw nieuwe meterstanden verwerken we binnen drie weken en indien nodig ontvangt u een nieuwe jaarnota. 

  • Hoe weet ik of ik veel of juist weinig verbruik?

    Op uw jaarnota ziet u uw jaarverbruik. Uw verbruik is op basis van uw begin- en eindmeterstanden berekend. Wilt u uw verbruik over de afgelopen jaren of met het gemiddeld verbruik van uw buren in uw postcodegebied vergelijken? In Mijn Eneco is dit met een verbruiksgrafiek heel eenvoudig. 
    Ook kunt u de vergelijking maken via advies op maat van Milieu Centraal.

  • Waarom heb ik een aanvullende of correctienota ontvangen?

    Een correctie- of aanvullende nota roept weleens verwarring op. Een correctienota vervangt de originele jaarnota. Daarentegen is een aanvullende nota juist een aanvulling op de originele jaarnota. Hier vindt u alleen het ontbrekende product of het product dat foutief berekend is. Heeft u een correctie- of aanvullende nota ontvangen? Dan zijn de meterstanden op uw jaarnota in de meeste gevallen onjuist. Andere redenen voor het aanvragen of ontvangen van een correctie- of aanvullende nota zijn:

    • De omschakeling van normaal – naar laagtarief werkte niet
    • De meterstanden van uw dubbeltariefmeter waren verwisseld
    • Na uw overstap van of naar een andere energieleverancier heeft Eneco verkeerde meterstanden gebruikt

    Bekijk in Mijn Eneco uw correctie- of aanvullende nota
  • Waarom is de verbruiksperiode op mijn jaarnota langer dan één jaar?

    Het komt weleens voor dat de verbruiksperiode op uw jaarnota langer is dan één jaar. We vragen u binnen 5 weken voor de jaarnota uw meterstanden aan ons door te geven. Ontstaat er uitloop? Dan zorgt dit bij een gemiddeld gezin in de winterperiode al gauw voor een bijbetaling. Hier vindt u meer informatie over uw jaarnota.

  • Wat betekenen geschatte meterstanden voor het saldo op mijn jaarnota?

    Uw werkelijke verbruik stellen we op basis van uw begin- en eindmeterstanden vast. Hebben wij deze meterstanden niet ontvangen? Dan maken wij een schatting van uw standen en verbruik. Als vorig jaar uw eindstand geschat was, dan betaalt u dit jaar of ontvangt u geld terug voor de energie die u in werkelijkheid vorig jaar heeft verbruikt. Met het op tijd doorgeven van uw meterstanden voorkomt u een schatting. In Mijn Eneco geeft u eenvoudig de correcte meterstanden aan ons door.

  • Wat is Energiebelasting?

    Op uw verbruik van energie heft de overheid energiebelasting en de opslag duurzame energie. Hoe meer energie u verbruikt, hoe meer belastingen u moet betalen. Naast de energiebelasting op verbruik ontvangt elk huishouden een bedrag belastingvermindering. Dit wordt op de nota verrekend bij de energiebelasting op elektriciteit. Over energiebelasting, opslag duurzame energie en de belastingvermindering wordt 21% btw berekend. De bedragen draagt Eneco af aan de belastingdienst.

Nota's ontvangen en betalen

Toon alle vragen

  • Als ik een groot bedrag moet bijbetalen bij mijn jaarnota, schrijft Eneco dat dan zomaar van mijn rekening af?

    Voordat wij de jaarnota afschrijven, sturen wij u eerst de nota per post of per e-mail. Zo weet u precies de datum waarop wij willen afschrijven. Mocht u dit bedrag niet kunnen betalen, dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.

  • Hoe kan ik vanuit het buitenland een bedrag overmaken?

    Als u een bedrag overmaakt naar Eneco, zorg er dan voor dat wij uw betaling herkennen aan een klantnummer of nota-nummer. Zo weten we dat u degene bent die betaald heeft. Betalingen uit het buitenland kunt u doen met deze gegevens:

    IBAN nr: NL78INGB0000005115
    BIC nr: INGBNL2A 
    Naam bank: ING
    Vestiging: Rotterdam
    Kenmerk: uw klantnummer of nota-nummer

  • Hoe werkt de online nota van Eneco?

    De online nota is een digitale acceptgiro. Elke maand e-mailen wij u wanneer een nieuwe nota voor u klaar staat. U kunt dan betalen zoals u wilt. Heeft u wel eens gedacht aan betalen via de iDEAL-knop in Mijn Eneco? Dat is wel zo makkelijk. U hoeft geen gegevens meer over te typen vanaf uw acceptgiro. Log in op Mijn Eneco om te kiezen voor de online nota. Nog geen account? Een account aanmaken is in een paar minuten geregeld.

  • Ik ben mijn rekening kwijt, ben ik nog op tijd om te betalen?

    Al uw geldzaken, en dus ook openstaande rekeningen, zijn zichtbaar in Mijn Eneco. Log in op Mijn Eneco om uw geldzaken te bekijken. Nog geen account? Een account aanmaken is in een paar minuten geregeld.

  • Kan ik de rekeningen van Eneco ook online bekijken?

    Alles over uw nota’s en betalingen kunt u bekijken en aanpassen in Mijn Eneco. Voorschotnota’s zijn te zien tot ze door u betaald zijn. Oude nota’s en jaarnota’s zijn daar ook te raadplegen. Tot wel 5 jaar terug. Log in op Mijn Eneco om uw geldzaken te bekijken. Nog geen account? Een account aanmaken is in een paar minuten geregeld.

  • Kan ik mijn acceptgiro’s ook per email ontvangen?

    Dat kan zeker. En dat scheelt u weer administratiekosten. Kies voor de online nota, dan e-mailen wij u elke maand als de nota voor u klaar staat in Mijn Eneco.Heeft u wel eens aan automatische incasso gedacht? U kunt zelf bepalen welke dag in de maand het beste uitkomt voor het afschrijven van uw termijnbedrag.
    Log in op Mijn Eneco om te kiezen voor de online nota of automatische incasso. Nog geen account? Een account aanmaken is in een paar minuten geregeld.

  • Kan ik mijn jaarnota ook digitaal ontvangen?

    Meld u aan voor Mijn Eneco, dan sturen wij u de eerst volgende jaarnota digitaal toe. U kunt vanuit mijn Eneco uw jaarnota altijd nog uitprinten voor uw administratie.

  • Kan ik mijn jaarnota weer gewoon op papier ontvangen?

    Uw jaarnota kunt u zelf uitprinten vanuit Mijn Eneco. Wilt u toch liever dat wij deze toesturen via post? Log in op Mijn Eneco en geef uw contactvoorkeuren door, dan regelen wij dat u uw jaarnota per post ontvangt.

  • Kan ik ook contant betalen aan Eneco?

    Dat kan op deze 3 manieren:

    • Bij de balie van een ING-Kantoor, en de Postkantoren voor bedragen tot maximaal € 1.000 
    • Bij GWK Travelex voor bedragen tot € 10.000 
    • Bij Suri-Change, die vestigingen heeft in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

    Let op: het contant betalen van uw rekeningen via deze organisaties kan kosten met zich meebrengen.

  • Mijn termijnbedrag deze maand is ineens veel hoger dan normaal. Klopt dat?

    Door een technisch probleem is bij een aantal klanten ten onrechte het termijnbedrag deze maand te hoog vastgesteld. Als dat bij u het geval is wordt u hiervan zo spoedig mogelijk per brief op de hoogte gesteld.

  • Voor welke datum moet ik mijn rekening betalen?

    U kunt zelf uw afschrijfdatum bepalen in Mijn Eneco. De betalingstermijn van uw energierekening is 14 dagen. Als u dan nog niet betaald heeft, ontvangt u een herinnering. Dan heeft u weer een aantal dagen de tijd om te betalen.
    Ontvangt u een jaarnota en kunt het bedrag niet in één keer betalen, dan kunt u in Mijn Eneco een betalingsregeling aanvragen.

  • Waarom betaal ik administratiekosten als ik betaal via acceptgiro?

    Als u betaalt via iDeal of automatische incasso dan kost dit geen papier. Minder papier is beter voor het milieu. Kiest u toch voor het betalen via acceptgiro? Dan brengen we voor het verwerken van de betalingen €2,00 per maand in rekening. Overgaan op iDEAL of automatische incasso kost u niets, omdat dit elektronisch geregeld kan worden. Bovendien kunt u zelf kiezen welke dag in de maand het beste uitkomt om uw nota’s te betalen. Log in op Mijn Eneco om te kiezen voor iDEAL of automatische incasso en de dag waarop wij afschrijven van uw rekening. Nog geen account? Een account maken is in een paar minuten geregeld.

  • De automatische incasso is niet gelukt, wat nu?

    Als de automatische incasso niet gelukt is, maak u dan geen zorgen. Wij sturen u een bericht of wij de incasso nogmaals proberen, of dat u de betaling zelf kunt overmaken via bijvoorbeeld iDEAL via Mijn Eneco. Als u niet kunt betalen kunt u ook een betalingsregeling met ons afspreken.

  • Ik kan mijn rekening niet (helemaal) betalen, wat nu?

    Als u uw jaanota of rekening niet kunt betalen, is dat natuurlijk vervelend. U kunt dan een betalingsregeling met ons afspreken. Neem hiervoor contact op met ons, op 0900-0201 (€0,10 p.m. plus uw telefoonkosten). Wij zijn aanwezig op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur.

    Heeft u betalingsproblemen of schulden, dan kunt u gebruik maken van schuldhulpverlening voor consumenten. Neem hiervoor contact op met uw gemeente. 

Termijnbedrag

  • Hoe bepaalt Eneco mijn (nieuwe) termijnbedrag?

    Maandelijks betaalt u een termijnbedrag. Dit zijn de kosten van uw verwachte energieverbruik verdeeld over 12 maanden. We berekenen uw termijnbedrag op basis van:

    • Uw verbruik in het afgelopen jaar of recent ontvangen meterstanden
    • De temperaturen van een gemiddelde winter
    • De huidige tarieven
    • De verwachte energieprijs of Garantieprijs

    Als u een nieuwe klant bent of net verhuisd dan ontvangen wij uw verwachte energieverbruik van uw netbeheerder. U betaalt alleen voor de energie die u werkelijk verbruikt. In Mijn Eneco verlaagt of verhoogt u uw termijnbedrag.

  • Hoe hoog is mijn termijnbedrag?

    In Mijn Eneco ziet u de hoogte en de opbouw van uw huidige termijnbedrag. Hier wijzigt u ook uw termijnbedrag.

  • Waar bestaat mijn termijnbedrag uit?

    Uw termijnbedrag bestaat uit meer dan alleen uw leveringskosten. Naast uw leveringskosten betaalt u netwerkkosten, BTW en Energiebelasting. Eneco is verantwoordelijk voor de leveringskosten. Het bedrag aan Energiebelasting en BTW dragen we af aan de overheid en de netwerkkosten aan uw netbeheerder.

Toon alle vragen

Eindnota

  • Waarom ontvang ik een eindnota van Eneco?

    U kunt een eindnota van Eneco om meerdere redenen ontvangen. Bijvoorbeeld als u verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of een van onze energieproducten niet meer gebruikt. Heeft u bezwaar tegen de eindnota of heeft u hem onterecht ontvangen? Bijvoorbeeld omdat u niet meer wilt overstappen? Of misschien helemaal niet gaat verhuizen? Neem dan contact op met onze Klantenservice: 0900-0201 (€ 0,45 per gesprek plus uw telefoonkosten) op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur.

  • Kan ik nog in Mijn Eneco als ik geen klant meer ben van Eneco?

    Als u overstapt naar een andere energieleverancier of verhuist heeft u niet langer toegang tot uw Mijn Eneco account. Uw eindnota kunt u dus niet in Mijn Eneco terugvinden. Natuurlijk kunt u tot die tijd wel uw gegevens en (oude) jaarnota's online inzien. Ontvangt u uw nota’s per mail, dan zit de eindnota bij de e-mail als bijlage.

  • Wat moet ik doen met mijn meterstanden als ik ga verhuizen?

    Geef uw eindmeterstanden op tijd door op het meterstandenformulier. Deze moet voorzien zijn van een handtekening  van de woningbouwvereniging of van de oude of nieuwe bewoner. Zorg wel dat u op tijd opzegt. Want geeft u uw verhuizing door nadat u verhuisd bent, dan geldt de de dag na uw melding als verhuisdatum. Dit is ook de officiële beëindigingsdatum bij uw netbeheerder. Als de meterstanden van de werkelijke verhuisdatum wel bekend zijn, hanteren wij deze voor het opmaken van de eindnota.

Toon alle vragen

  • Ik ga opzeggen bij Eneco. Hoe weet ik of ik nog iets moet betalen?

    Als u bij Eneco opzegt of verhuist, ontvangt u een eindnota. U ziet hierop de eindkosten sinds de laatste meteropname én de termijnbedragen die in rekening zijn gebracht. Beide bedragen worden met elkaar verrekend. Zo weet u of u nog moet bijbetalen of geld terugkrijgt van Eneco.

    We betreuren het overigens dat u wilt opzeggen. Maar zijn ook blij dat wij u een speciaal aanbod kunnen doen. Onze klantenservice vertelt u er graag meer over. Bel op werkdagen tussen 8.00 – 18.00 uur 0900-0201 (€ 0,10 p.m. + uw telefoonkosten).

    Zegt u op vanwege een verhuizing? Wist u dat u Eneco simpel kunt meeverhuizen.

  • Ik ga verhuizen. Hoe weet ik of ik nog iets moet betalen?

    Als u verhuist, ontvangt u op uw oude adres de eindnota. Hierop vindt u de eindkosten sinds de laatste meteropname. Ook ziet u welke termijnbedragen in rekening zijn gebracht. Deze bedragen worden met elkaar verrekend. Zo weet u of u nog moet bijbetalen of geld terugkrijgt van Eneco. Wist u dat u Eneco simpel kunt meeverhuizen

  • Waarom moet ik bijbetalen op de eindnota na opzegging bij Eneco?

    Uw termijnbedrag is gebaseerd op uw energieverbruik over een heel jaar. U verbruikt in de wintermaanden normaal gesproken meer dan u in deze periode aan maandtermijnen betaalt. Vandaar dat u moet bijbetalen op de eindnota. Als uw contract vlak na de winter eindigt, terwijl u normaal gesproken voor de winter uw jaarnota ontvangt, is de kans groot dat u moet bijbetalen. Uw eindnota gaat dan namelijk alleen over de wintermaanden, waarin doorgaans meer energie wordt verbruikt.

  • Waarom zijn mijn eindmeterstanden geschat na mijn verhuizing?

    Wij hebben uw meterstanden waarschijnlijk niet op tijd doorgekregen. Daarom hebben wij een schatting gemaakt van uw eindstanden op basis van uw verbruikshistorie. Wij herzien deze schatting als u een meterstandenformulier heeft met een handtekening van de woningbouwvereniging en de oude of nieuwe bewoner. Of maak een duidelijke foto van uw meter met daarop meterstanden van beiden telwerken, uw meternummer en de datum. Voor de datum gebruikt u bijvoorbeeld een krant die u onder de meterstanden en het meternummer houdt.

    Stuur de foto naar:

    Eneco

    Postbus 1014

    3000 BA Rotterdam

  • Wat moet ik doen met mijn meterstanden als ik opzeg bij Eneco?

    Noteer uw eindmeterstanden goed op het meterstandenformulier. Deze heeft u nodig voor uw nieuwe energieleverancier of voor de volgende bewoner. Het is altijd handig om een foto te maken van deze eindstanden op uw meters, zodat u exact weet wat de laatste standen zijn geweest. Zorg wel dat de datum goed zichtbaar is. Bijvoorbeeld door een krant bij de foto te houden.

Netwerkkosten en uw netbeheerder

  • Wat zijn netwerkkosten?

    Dit zijn de kosten die u betaalt voor onderhoud aan het gas- en elektriciteitsnetwerk door de netbeheerder. Netbeheerders beheren elk een eigen net en bepalen wat u betaalt aan netwerkkosten. Maar u betaalt uw netwerkkosten wel via ons. Wij dragen dit direct af aan uw netbeheerder. Het grote voordeel: u heeft al uw energiekosten overzichtelijk op één nota én er zijn geen verborgen kosten.

    De tarieven voor de netwerkkosten worden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) goedgekeurd. Op onze tariefbladen staan standaard de jaarlijkse kosten van netbeheerder Liander. Dat is wettelijk verplicht.

  • Wie is mijn netbeheerder?

    Binnen Nederland zijn diverse netbeheerders actief. Op de website van EDSN kunt u de netbeheerder van uw elektriciteits- en gasaansluiting opzoeken. Vul uw postcode en huisnummer in. Het kan zijn dat u voor elektriciteit een andere netbeheerder heeft dan voor gas. De naam van uw netbeheerder staat in de een na laatste kolom van de getoonde tabel. Levert Eneco u alleen warmte? Dan is Eneco zowel uw energieleverancier als netbeheerder.

    Direct contact opnemen met uw netbeheerder? Op de website van de Autoriteit Consument en Markt kunt u de contactgegevens vinden van uw netbeheerder.

Of liever samen uw vraag oplossen

Eneco Phone

Bellen

0900 - 0201

(€ 0,45 per gesprek + uw telefoonkosten), op werkdagen van 8:00 tot 18:00 uur.

Eneco textbox

Sparren met andere klanten?

Op het Eneco Forum kunt u uw vraag eenvoudig voorleggen aan andere klanten. Het maakt niet uit of u een vraag heeft over uw energierekening, zonnepanelen of Toon. Op het Forum helpen we elkaar.

Naar het Forum

Eneco Postcard

Stuur een bericht

Stel direct uw vraag aan de juiste expert via ons mailformulier.

Vraag stellen