Vergelijking slimme thermostaten in Kassa

Op zaterdag 6 december heeft het tv-programma Vara Kassa aandacht besteed aan slimme thermostaten, waaronder Toon® van Eneco. Toon® kwam in de vergelijking met de verschillende thermostaten goed uit de bus: Toon scoort hoog op het gebied van inzicht en is sterk onderscheidend op dat punt. Daarentegen was er ook een kritische noot. De beloofde besparingen van de verschillende thermostaten zijn niet altijd realistisch, volgens Kassa. Daarnaast geven ze aan dat gratis niet altijd gratis is. De berekeningen die dit onderbouwen zijn volgens Eneco wel enigszins bedenkelijk.

Ruim twee jaar geleden heeft Eneco Toon op de markt geïntroduceerd. Een innovatieve thermostaat die continue wordt doorontwikkeld en zich onderscheidt van andere slimme thermostaten. Met name doordat Toon als enige thermostaat gekoppeld is aan de energiemeters van de gebruiker. Toon maakt dus geen globale inschatting van het verbruik, maar geeft realtime inzicht in het werkelijke verbruik en de bijbehorende kosten.

Besparing

Door het inzicht op Toon kunnen gebruikers flink op hun energierekening besparen. In de 2 jaar dat Toon op de markt is, heeft Eneco geleerd dat klanten dankzij dit inzicht op Toon zo’n 10% besparen op hun energierekening. Dat betekent voor een gemiddeld gezin zo’n € 130 per jaar. Bovendien kan men op Toon het energieverbruik vergelijken met vrienden of vergelijkbare huishoudens, en het verbruik zo in perspectief zien.

Berekening van Kassa

Eneco biedt Toon + installatie (t.w.v. 275) aan bij een 4-jarig energiecontract. Volgens de berekening van Kassa betaalt de consument in deze constructie uiteindelijk € 849 voor Toon. Dit is echter geen realistisch bedrag.
Kassa is tot dit bedrag gekomen door o.a. het bedrag van het Toon-abonnement (€ 3,50 per maand) voor 5 jaar bij elkaar op te tellen vermeerderd met eventueel misgelopen overstapbonussen a € 213 per jaar. In totaal komt Kassa daarmee uit op € 849.

Overstappen: welkomstbonus?

In deze berekening gaat Kassa er vanuit dat consumenten normaal gesproken ieder jaar overstappen en hierbij steeds een flinke welkomstbonus ontvangen. In de praktijk blijkt dat consumenten niet jaarlijks overstappen naar een andere energieleverancier. Daarnaast krijgen consumenten enkel een welkomstbonus bij het aangaan van een meerjarig contract, en dus niet ieder jaar.

Kostenvergelijking in Kassa

De vergelijking die in Kassa is getoond is opgesteld door gaslicht.com. Het verdienmodel van deze partij is juist gestoeld op een vergoeding voor de overstappende klant. Vandaar dat dit component een zware stempel drukt op de uitkomst. Gaslicht.com heeft er namelijk baat bij dat consumenten elk jaar overstappen via hun website.